I takt med att urbanisering och e-handel omformar vår värld har så kallade last-mile-leveranser blivit en kritisk länk i leveranskedjan och en central hållbarhetsutmaning. Ny forskning föreslår att ledare och forskare bör utveckla strategier som inte bara fokuserar på utsläpp, utan också balanserar miljömässiga, sociala och ekonomiska mål, samt främjar samarbete på individ-, organisations- och systemnivå.
Hållbara innovationer kan förstås genom tre generella dimensioner: ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet. I ett blogginlägg reflekterar forskare över hållbar innovation ur konsumentens synvinkel och diskuterar hur finska konsumenter anser att företag bemöter sitt ansvar för hållbarhet.
Svenska handelshögskolan (Hanken) har startat ett unikt samarbete med Gymnasiet Grankulla samskola. Inom ramen för pilotkursen Organisering för hållbara framtider bidrar gymnasiestuderande med innehåll till en onlinekurs som kommer att erbjudas till gymnasier runtom i Svenskfinland.
För att fira sitt 50-årsjubileum har Marcus Wallenbergs Stiftelse för Företagsekonomisk Forskning beslutat att stödja inrättandet av två professurer: en vid Svenska handelshögskolan (Hanken) och en annan vid Aalto-universitetets handelshögskola. Dessutom meddelar stiftelsen att den kommer att öka sitt årliga stöd till doktorandprogrammet Kataja avsevärt.