Process för rekrytering av universitetslektor (nivå 3A) och/eller äldre universitetslektor (nivå 3B)

festsal_podium
Information om rekryteringsförfarandet vid rekrytering av universitetslektor (nivå 3A) och/eller äldre universitetslektor (nivå 3B) inom den undervisningsbetonade karriärstigen (tenure track).

Behörighetskraven för en befattning som universitetslektor/äldre universitetslektor är fastställda i Hankens Personalinstruktion (2024) samt i Riktlinjer för implementering av Hankens (2024) undervisningsbetonade karriärstig (tenure track).

Sökande till positionen/positionerna lämnar in följande:

  • CV (för exempel på innehåll, se https://tenk.fi/en/advice-and-materials/template-researchers-curriculum-vitae), inklusive en publikationslista.
  • Om positionen lediganslås på flera nivåer (lektor och/eller universitetslektor och/eller äldre universitetslektor), ombeds sökande specificera till vilken nivå hen ansöker. 
  • Ansökningsbrev, som innehåller en beskrivning av tidigare och pågående undervisning, egen forskningsverksamhet, medverkan i externt finansierade projekt, kontribution till den pedagogiska utvecklingen på institutionen eller universitetet utöver den egna undervisningen, tjänstgöring till den egna institutionen och universitetet samt kontribution genom samhällelig växelverkan. Ansökan ska vara skrivet med den öppna positionen i åtanke.
  • Kopior av högst fem forskningspublikationer som enligt kandidaten bäst uppvisar vetenskaplig forskning av hög kvalitet inom kandidatens eget forskningsområde. 
  • En undervisningsportfölj (för exempel på innehåll, se https://www.hanken.fi/en/faculty-staff/job-opportunities/job-opportunities/applications-and-selection-process).

Alla ansökningar skickas elektroniskt till rekryteringsdatabasen Laura (se Hur ansöker jag?).

Utöver de krav som ställs på en lektor ska en universitetslektor ha uppnått och kunnat uppvisa högkvalitativ undervisning, högskolepedagogisk utbildning och
forskningsverksamhet. En universitetslektor förväntas också ha erfarenhet av utveckling av och ledarskap inom undervisning samt av deltagande i gemensamma uppdrag vid universitetet (institutional service) och samhällelig växelverkan. En anställning som universitetslektor är tills vidare. (Hankens Personalinstruktion, 11 §).

Med hjälp av både kvalitativa och kvantitativa vägledande exempel på bevis utvärderar institutionskommittén alla fullständiga ansökningar huruvida de uppfyller kraven i Hankens personalinstruktion (2024) samt i tabellen nedan för universitetslektor. 

Krav för varje behörighetsområde

Vägledande exempel på bevis 

Utvärdering av kandidater bör göras genom en helhetsbedömning av allt inlämnat material. Kandidatens ansökningsbrev bör diskutera hur hen tror sig uppfylla kraven och tillhandahålla dokumentation till stöd. Särskilda meriter inom en del av ett behörighetsområde kan kompensera för bristande meriter inom en annan del av samma behörighetsområde. Undervisning är det viktigaste av de fyra olika behörighetsområdena följt av forskning och sedan service och samhällelig växelverkan.

Undervisning  
Uppnått och kunnat uppvisa högkvalitativ undervisning, högskolepedagogisk utbildning samt erfarenhet av utveckling av och ledarskap inom undervisning. 

Exempel på bevis kan vara:

  • Utveckling som lärare inklusive avlagt minst 15 studiepoäng i högskolepedagogiska studier
  • Erfarenhet av pedagogiskt ledarskap inom det egna ämnet, t.ex. koordinator/direktör för ett undervisningsprogram, examinator inom en kurs med ett flertal lärare
  • Utveckling av undervisningsmaterial, inklusive material som används utöver den egna undervisningen
  • Erfarenhet av att undervisa och handleda studerande på olika nivåer inklusive livslångt lärande och fortbildning
  • Undervisningsportfölj som dokumenterar undervisningserfarenhet och reflektioner kring pedagogiskt förhållningssätt och färdigheter
  • Påvisad tillämpning av feedback från kollegor, studenter och andra i utvecklingen av den egna undervisningen
  • Högkvalitativ (t.ex. hög svarsprocent och -nivå) studentfeedback
  • Utmärkelser, premieringar relaterade till undervisning
Forskning  
Uppnått och kunnat uppvisa forskningsverksamhet.

Exempel på bevis kan vara:

  • Vetenskaplig kvalitet på publicerade och opublicerade forskningsmanuskript
  • Planer för egen framtida forskning
  • Bidrag till vetenskapliga seminarier och konferenser
  • Deltagande i projekt med extern forskningsfinansiering
  • Erfarenhet av att handleda doktorander
  • Deltagande i nationella och internationella vetenskapliga nätverk
Gemensamma uppdrag vid universitetet  
Erfarenhet av att delta i gemensamma uppdrag vid universitetet (institutional service). 

Exempel på bevis kan vara:

  • Erfarenhet av administrativa uppdrag inom ramen för ett utbildningsprogram, en institution, en fakultet eller ett universitet
  • Ledarskapserfarenhet och/eller -utbildning
  • Aktivt bidra till arbetsmiljön på institution och universitet
Samhällelig växelverkan  
Erfarenhet av samhällelig växelverkan. 

Exempel på bevis kan vara:

  • Mångsidig erfarenhet av undervisning och engagemang utanför det akademiska samfundet

Ytterligare behörighetskrav som är specifika för den öppna befattningen i fråga definieras i jobbannonsen.

Utöver de krav som ställs på en universitetslektor (se ovan) ska en äldre universitetslektor ha uppnått och kunnat uppvisa långvarig och högkvalitativ undervisning, omfattande och mångsidig högskolepedagogisk utbildning och aktiv och långvarig forskningsverksamhet. En äldre universitetslektor förväntas också ha betydande och mångsidig erfarenhet av utveckling av och ledarskap inom undervisning samt av deltagande i gemensamma ansvarsfulla uppdrag vid universitetet (institutional service) och kontinuerlig samhällelig växelverkan nationellt och/eller internationellt. En anställning som äldre universitetslektor
är tills vidare. (Hankens Personalinstruktion, 12 §).

Med hjälp av både kvalitativa och kvantitativa vägledande exempel på bevis utvärderar institutionskommittén alla fullständiga ansökningar huruvida de uppfyller kraven i Hankens personalinstruktion (2024) samt i tabellen nedan för äldre universitetslektor. 

Krav för varje behörighetsområde

Vägledande exempel på bevis 

Utvärdering av kandidater bör göras genom en helhetsbedömning av allt inlämnat material. Den sökandes ansökningsbrev bör diskutera hur hen tror sig uppfylla kraven och tillhandahålla dokumentation till stöd. Särskilda meriter inom en del av ett behörighetsområde kan kompensera för bristande meriter inom en annan del av samma behörighetsområde. Undervisning är det viktigaste av de fyra olika behörighetsområdena följt av forskning och sedan service och samhällelig växelverkan.

Undervisning  
Långvarig och högkvalitativ undervisning, omfattande och mångsidig högskolepedagogisk utbildning samt betydande och mångsidig erfarenhet av utveckling av och ledarskap inom undervisning.

Exempel på bevis kan vara:

  • Utveckling som lärare inklusive avlagt minst 15 studiepoäng i högskolepedagogiska studier 
  • Erfarenhet av internationellt samarbete och sakkunniguppdrag inom undervisning 
  • Uppvisar fortlöpande utveckling av egen pedagogisk kompetens i relation till undervisning och handledning, t.ex. utbildningskvalifikationer eller medlemskap i nationella/internationella pedagogiska föreningar
  • Långvarig och mångsidig erfarenhet av att undervisa och handleda studerande på olika nivåer inklusive livslångt lärande och fortbildning 
  • Undervisningsportfölj som dokumenterar undervisningserfarenhet och reflektioner kring pedagogiskt förhållningssätt och färdigheter
  • Påvisad kontinuerlig tillämpning av feedback från kollegor, studenter och andra i utvecklingen av den egna undervisningen
  • Fortsatt högkvalitativ (t.ex. hög svarsprocent och -nivå) studentfeedback
  • Utmärkelser
  • Fortsatt kontribution till den pedagogiska utvecklingen på institutionen eller högskolan utöver den egna undervisningen
  • Pedagogiskt ledarskap, t.ex. som programkoordinator/direktör
Forskning  
Uppnått och kunnat uppvisa aktiv och långvarig forskningsverksamhet. 

Exempel på bevis kan vara:

  • Aktivt publicerat i akademiska journaler under en längre tidsperiod 
  • Kontinuerlig forskningsverksamhet
  • Bidrag till vetenskapliga seminarier och konferenser
  • Aktivt delta i projekt med extern forskningsfinansiering
  • Omfattande erfarenhet av att handleda doktorander
  • Aktivt deltagande i nationella och internationella vetenskapliga nätverk
Gemensamma uppdrag vid universitetet  
Betydande och mångsidig erfarenhet av att delta i gemensamma ansvarsfulla uppdrag vid universitetet (institutional service).

Exempel på bevis kan vara:

  • Mångsidig erfarenhet av administrativa uppdrag inom ramen för ett utbildningsprogram, en institution, en fakultet eller ett universitet
  • Ledarskapserfarenhet och/eller -utbildning
  • Aktivt bidra till arbetsmiljön på institution och universitet
  • Medlem i kommittéer, råd, styrelser och arbetsgrupper
Samhällelig växelverkan  
Kontinuerlig samhällelig växelverkan nationellt och/eller internationellt. 

Exempel på bevis kan vara:

  • Växelverkan med externa intressenter
  • Expert- och rådgivande roller i privata och offentliga organisationer

Ytterligare behörighetskrav som är specifika för den öppna befattningen i fråga definieras i jobbannonsen.

En institutionskommitté (eng. Department committee) tillsätts av rektor på förslag av prefekten och ska åtminstone bestå av en ordförande som bör vara professor i ämnet och kan vara prefekten, två medlemmar från institutionen, en medlem från en annan institution eller ett annat universitet samt en person från HR som fungerar som sekreterare för gruppen. 

Hankens riktlinjer gällande jäv tillämpas i fall av akademiskt samarbete mellan en sökande och en medlem av institutionskommittén. Om en medlem har anmält intressekonflikt/diskvalificerats i förhållande till enskilda sökande på grund av akademiskt samarbete under processen för bedömning och slutlistning av kandidater, ska medlemmens deltagande i beslutsprocessen begränsas endast i den utsträckning som är nödvändig för att säkerställa en opartisk och transparent process. Om en medlem har anmält intressekonflikt / diskvalificerats i förhållande till en slutlistad sökande, ska medlemmen avgå ur institutionskommittén.

  • Med hjälp av både kvalitativa och kvantitativa vägledande exempel på bevis utvärderar institutionskommittén alla fullständiga ansökningar huruvida de uppfyller kraven i Hankens personalinstruktion (2024) samt i tabellerna ovan för universitetslektor och äldre universitetslektor. Kommittén slutlistar sökande och bereder vid behov förslag till externa sakkunniga. 
    • För utvärdering av sökande till äldre universitetslektor: Rektor utser tre externa sakkunniga (och ytterligare två externa sakkunniga i reserv) på basen av förslag från institutionskommittén. De slutlistade kandidaterna ges möjlighet att framföra invändningar om diskvalificering och/eller otillräcklig opartiskhet vid val av externa sakkunniga.
    • De externa sakkunniga kontaktas först av institutionskommitténs ordförande för att förvissa sig om samtycke att agera som extern sakkunnig, sedan av HR. 
  • Biblioteket tillhandahåller en publikationsrapport om slutlistade kandidater som lämnat in ansökan till äldre universitetslektor.
  • Institutionskommittén organiserar och utför intervjuer med ett begränsat antal (oftast 2-3) högst rankade sökande. 
  • Kommittén för utvärdering av undervisning (eng. Teaching Evaluation Committee, hädanefter TEC)  organiserar undervisningsprov samt intervjuer med de högst rankade sökande (oftast 2-3) som bör i regel äga rum i anknytning till att de intervjuas av institutionskommittén. TEC ger ett utlåtande till institutionskommittén om huruvida den bedömer kandidaten/kandidaterna uppfyller kraven för behörighetsområdet undervisning för positionen i fråga. I sitt utlåtande ger TEC också feedback till kandidaten/kandidaterna.
  • Institutionskommittén har möte och bereder ett förslag till kommittén för den akademiska personalens anställning och befordran (eng. Faculty Recruitment and Promotion (FRP) Committee, hädanefter FRP kommittén)  där man tar ställning till vilka av de rankade sökande som uppfyller kraven och bedöms vara lämpliga för anställning. Institutionskommitténs ordförande inbjuds för att föredra ärendet för FRP kommittén och lämnar därefter mötet. FRP kommittén FRP utvärderar institutionskommitténs förslag samt all stödjande dokumentation förslaget baserar sig på, och bereder en rekommendation till rektor. 
  • Rektor fattar det slutgiltiga beslutet om att erbjuda eller inte erbjuda anställning som universitetslektor nivå 3A eller äldre universitetslektor nivå 3B.
  • Rektor informerar den sökande och kallar in hen samt prefekten till ett möte för att diskutera arbetsavtalet. 
  • Prefekten lämnar in material för arbetsavtalet till HR, HR slutför arbetsavtalet som undertecknas av rektor och den sökande.
  • Institutionskommitténs ordförande informerar de övriga slutlistade kandidaterna om resultatet.