Lektor (nivå 2): Rekryteringsförfarande

Hatt
Information om rekryteringsförfarandet vid rekrytering av Lektor (nivå 2) inom den undervisningsbetonade karriärstigen (tenure track).

Behörighetskraven för en befattning som lektor är fastställda i Hankens Personalinstruktion (2024) samt i Riktlinjer för implementering av Hankens (2024) undervisningsbetonade karriärstig (tenure track).

 

Sökande till positionen/positionerna lämnar in följande:

Alla ansökningar skickas elektroniskt till rekryteringsdatabasen Laura (se Hur ansöker jag?).

Av en lektor inom de ekonomiska vetenskaperna krävs doktorsexamen inom relevant område, god kännedom om undervisningsområdet samt undervisningserfarenhet. Ytterligare förutsätts potential att ge högkvalitativ undervisning, att bedriva vetenskaplig forskning, att delta i gemensamma uppdrag vid universitetet (institutional service) samt att främja samhällelig växelverkan. En anställning som lektor är tills vidare. (Hankens Personalinstruktion, 10 §).

Med hjälp av både kvalitativa och kvantitativa vägledande exempel på bevis utvärderar institutionskommittén alla fullständiga ansökningar huruvida de uppfyller kraven i Hankens personalinstruktion (2024) samt i tabellen nedan.

Krav för varje behörighetsområde

Vägledande exempel på bevis

Utvärdering av sökande bör göras genom en helhetsbedömning av allt inlämnat material. Den sökandes ansökningsbrev bör diskutera hur hen tror sig uppfylla kraven och tillhandahålla dokumentation som stöd. Undervisning är det viktigaste av de fyra olika behörighetsområdena följt av forskning och sedan service och samhällelig växelverkan.

Undervisning  
God kännedom om undervisningsområdet, undervisningserfarenhet samt potential till högkvalitativ undervisning. 

Exempel på bevis kan vara:

  • Avlagt minst 5 studiepoäng i pedagogiska studier
  • Undervisningserfarenhet på olika nivåer
  • Erfarenhet av att planera, genomföra och utvärdera undervisning (omfattning, olika nivåer)
  • Erfarenhet av handledning av studerande
  • Erfarenhet av kursansvar
  • Erfarenhet av att utveckla undervisning
  • Erfarenhet av olika undervisningsmetoder och olika examinationsformer
  • Erfarenhet av att använda digitalisering och ny teknik inom undervisning
  • Skapa och utveckla undervisningsmaterial
  • Högkvalitativ (t.ex. hög svarsprocent och -nivå) studentfeedback
  • Praktisk arbetserfarenhet från undervisningsområdet i fråga
  • Utmärkelser, premieringar relaterade till undervisning
Forskning  
Potential att bedriva vetenskaplig forskning. 

Exempel på bevis kan vara:

  • Forskning inom undervisning och/eller det egna ämnet
  • Planer för egen framtida forskning 
Gemensamma uppdrag vid universitetet  
Potential att delta i gemensamma uppdrag vid universitetet (institutional service). 

Exempel på bevis kan vara:

  • Deltagande i gemensamma uppdrag vid institution och/eller universitet (institutional service)
  • Aktivt bidra till arbetsmiljön på institution och universitet 
Samhällelig växelverkan  
Potential att främja samhällelig växelverkan. 

Exempel på bevis kan vara:

  • Erfarenhet av undervisning och/eller engagemang utanför det akademiska samfundet

Ytterligare behörighetskrav som är specifika för den öppna befattningen i fråga definieras i jobbannonsen.  

En institutionskommitté (eng. department committee) tillsätts av rektor på förslag av prefekten och ska bestå av åtminstone en ordförande som i regel bör vara professor eller biträdande professor i ämnet och kan vara prefekten, två medlemmar från institutionen, en medlem från en annan institution eller ett annat universitet samt en person från HR som fungerar som sekreterare för gruppen.

Hankens riktlinjer gällande jäv tillämpas i fall av akademiskt samarbete mellan en sökande och en medlem av institutionskommittén. Om en medlem har anmält intressekonflikt / diskvalificerats i förhållande till enskilda sökande på grund av akademiskt samarbete under processen för bedömning och slutlistning av kandidater, ska medlemmens deltagande i beslutsprocessen begränsas endast i den utsträckning som är nödvändig för att säkerställa en opartisk och transparent process. Om en medlem har anmält intressekonflikt/diskvalificerats i förhållande till en slutlistad sökande, ska medlemmen avgå ur institutionskommittén.
 

  • Med hjälp av både kvalitativa och kvantitativa vägledande exempel på bevis utvärderar institutionskommittén alla fullständiga ansökningar huruvida de uppfyller kraven i Hankens personalinstruktion (2024) samt i tabellen ovan (se Behörighetskrav). Kommittén slutlistar sökande, organiserar och utför intervjuer med ett begränsat antal (oftast 2-3) högst rankade sökande.  
  • Kommittén för utvärdering av undervisning (eng. Teaching Evaluation Committee, hädanefter TEC) organiserar undervisningsprov samt intervjuer med de högst rankade sökande (oftast 2-3) som i regel bör äga rum i anknytning till att de intervjuas av institutionskommittén. TEC ger ett utlåtande till institutionskommittén om huruvida den bedömer kandidaten/kandidaterna ha god kännedom om undervisningsområdet, undervisningserfarenhet samt potential till högkvalitativ undervisning. I sitt utlåtande ger TEC också feedback till kandidaten/kandidaterna.
  • Institutionskommittén håller möte och bereder ett förslag till kommittén för den akademiska personalens anställning och befordran (eng. Faculty Recruitment and Promotion (FRP) Committee, hädanefter FRP kommittén) där man tar ställning till vilka av de rankade sökande som uppfyller kraven och bedöms vara lämpliga för anställning.
  • FRP kommittén utvärderar all stödjande dokumentation som ligger till grund för institutionskommitténs förslag och röstar elektroniskt om den stöder förslaget från institutionskommittén eller inte inom tre arbetsdagar efter mottagandet av dokumenten.
  • FRP kommittén kan begära komplettering från institutionskommittén. Vid behov kan FRP kommittén ha ett möte till vilket institutionskommitténs ordförande bjuds in för att presentera ärendet varefter hen måste lämna mötet. FRP kommittén lämnar in en gemensam rekommendation till rektor.
  • Rektor fattar det slutgiltiga beslutet om att erbjuda eller inte erbjuda anställning som lektor nivå 2.
  • Rektor informerar den sökande och kallar in hen samt prefekten till ett möte för att diskutera arbetsavtalet.
  • Prefekten lämnar in material för arbetsavtalet till HR, HR slutför arbetsavtalet som undertecknas av rektor och den sökande.
  • Institutionskommitténs ordförande informerar de övriga slutlistade kandidaterna om resultatet.