Forskardoktor: Rekryteringsförfarande

Doktorshattar på rad
Information om rekryteringen av en forskardoktor (nivå 2) inom ramen för den forskningsbetonade karriärstigen (tenure track).

Behörighetskraven för positionen som forskardoktor har fastställts i Hankens Personalinstruktion (2024) och i Riktlinjer för implementering av Hanken’s (2023) forskningsbetonade karriärstig (tenure track).

Sökande till positionen/positionerna lämnar in följande:

  • CV (för exempel på innehåll, se https://tenk.fi/sv/anvisningar-och-material/modell-till-meritforteckning-forskare), inklusive en publikationslista.
  • Ansökningsbrev, som innehåller en beskrivning av tidigare forskning och dess vetenskapliga kvalitet, akademisk påverkan, planer för framtida forskning, en beskrivning av den sökandes deltagande i gemensamma uppdrag (eng. institutional service) vid den egna institutionen och universitetet samt en beskrivning av kandidatens samhälleliga växelverkan. Ansökan ska vara skriven med den öppna positionen i åtanke.
  • Kopior av högst fem forskningspublikationer inklusive ett ”arbetsmarknadspapper” (eng. job market paper) som är en originalundersökning av kandidaten som utgör deras bästa forskning hittills.
  • En undervisningsportfölj (i den mån det är tillämpligt, för exempel på innehåll, se https://www.hanken.fi/sv/anstallda-associerade/jobba-pa-hanken/lediga-platser/ansokningar-och-urvalsprocessen).
  • Tre referensbrev från akademiska forskare som skickas direkt till Hanken via humanresources@hanken.fi.

Av en forskardoktor krävs doktorsexamen, att personen har potential att bedriva forskning av hög kvalitet och ge högkvalitativ undervisning, samt att delta i gemensamma uppdrag vid universitetet (institutional service) och främja samhällelig växelverkan. (Hankens Personalinstruktion, 6 §)

Med hjälp av både kvalitativa och kvantitativa vägledande exempel på bevis utvärderar institutionskommittén alla fullständiga ansökningar huruvida de uppfyller kraven i Hankens personalinstruktion (2024) samt i tabellen nedan.

Krav för varje behörighets-område Vägledande exempel på bevis
Utvärdering av sökande bör göras genom en helhetsbedömning av allt inlämnat material. Den sökandes ansökningsbrev bör diskutera hur hen tror sig uppfylla kraven och tillhandahålla dokumentation som stöd. Forskning är det viktigaste av de fyra olika behörighetsområdena följt av undervisning och sedan gemensamma uppdrag vid universitetet (eng. institutional service) samt samhällelig växelverkan.
Forskning
Potential att bedriva forskning av hög kvalitet.
  • Vetenskaplig kvalitet på publicerade och opublicerade forskningsmanuskript
  • Kandidatens kontribution, självständigt eller i samarbete, till manuskript
  • Referentgranskade publikationer i erkända och viktiga vetenskapliga tidskrifter och/eller böcker eller antologier inom kandidatens område, t.ex. från olika rankingar eller kvalitetsbedömningar av tidskrifter som tillämpas i omfattande utsträckning (så som tidskrifter på de högsta nivåerna i t.ex. AJG-listan)
  • Bidrag till vetenskapliga seminarier och konferenser
  • Pågående arbete, det vill säga pipeline, inklusive artiklar under granskning och planer för egen framtida forskning som visar på utvecklingspotential
Undervisning
Potential att ge högkvalitativ undervisning.
  • Undervisningserfarenhet, t.ex. kurser, tutorials
  • Erfarenhet av handledning av studerande på kandidat- och magisternivå
  • Erfarenhet av att utveckla den egna undervisningsförmågan, t.ex. genom att ha avlagt en introduktionskurs för lärare eller deltagande i annan pedagogisk utbildning
Gemensamma uppdrag vid universitetet
Potential att delta I gemensamma uppdrag vid universitetet.
  • Påvisad kontribution till institutionella och akademiska samfund, t.ex. erfarenhet av att granska tidskrifter eller finansieringsansökningar, anordna konferenser eller workshoppar, leda forsknings- eller administrativa projekt
Samhällelig växelverkan
Potential att främja samhällelig växelverkan.
  • Påvisad spridning av forskning och engagemang utanför det akademiska samfundet, t,ex. erfarenhet av engagemang med företag eller andra organisationer, av att skriva vitpapper eller statliga rapporter

 

En institutionskommitté (eng. department committee) tillsätts av rektor på förslag av prefekten och ska bestå av åtminstone en ordförande som bör vara professor i ämnet och kan vara prefekten, tre medlemmar från institutionen som är biträdande professorer eller professorer, en biträdande professor eller professor från en annan institution eller ett annat universitet samt en person från HR som fungerar som sekreterare för gruppen.

  • Hankens riktlinjer gällande jäv tillämpas i fall av akademiskt samarbete mellan en sökande och en medlem av institutionskommittén. Om en medlem har anmält intressekonflikt i förhållande till enskilda sökande på grund av akademiskt samarbete under processen för bedömning och slutlistning av kandidater, ska medlemmens deltagande i beslutsprocessen begränsas endast i den utsträckning som är nödvändig för att säkerställa en opartisk och transparent process. Om en medlem har anmält intressekonflikt / diskvalificerats i förhållande till en slutlistad sökande, ska medlemmen avgå ur institutionskommittén.
  • Positionen/positionerna lediganslås och utannonseras enligt normal praxis.
  • Med hjälp av både kvalitativa och kvantitativa vägledande exempel på bevis utvärderar institutionskommittén alla fullständiga ansökningar huruvida de uppfyller kraven i Hankens personalinstruktion (2024) samt i tabellen ovan (se Behörighetskrav). Kommittén slutlistar sökande (oftast minst 2-3), organiserar och utför samtliga intervjuer, organiserar en så kallad job talk som inkluderar en forskningspresentation av ”arbetsmarknadspappret” och efterföljande intervju samt erhåller en publikationsrapport från biblioteket för de slutlistade sökandena.
  • Institutionskommittén håller möte och rankar slutlistade sökande samt bereder ett förslag till kommittén för den akademiska personalens anställning och befordran (eng. Faculty Recruitment and Promotion (FRP) Committee, hädanefter FRP kommittén) där man tar ställning till vilka av de rankade sökande som uppfyller kraven och bedöms vara lämpliga för anställning.
  • FRP kommittén utvärderar all stödjande dokumentation som ligger till grund för institutionskommitténs förslag och röstar elektroniskt om den stöder förslaget från institutionskommittén eller inte inom tre arbetsdagar efter mottagandet av dokumenten.
    • FRP kommittén kan begära komplettering från institutionskommittén. Vid behov kan FRP kommittén hålla ett möte till vilket institutionskommitténs ordförande bjuds in för att presentera ärendet varefter hen måste lämna mötet. FRP kommittén lämnar in en gemensam rekommendation till rektor.
  • Rektor fattar det slutgiltiga beslutet om att erbjuda eller inte erbjuda anställning som forskardoktor nivå 2.
  • Rektor informerar den sökande och kallar in hen samt prefekten (eller institutionskommitténs ordförande) till ett möte för att diskutera arbetsavtalet.
  • Prefekten lämnar in material för arbetsavtalet till HR, HR slutför arbetsavtalet som undertecknas av rektor och den sökande.
  • Institutionskommitténs ordförande informerar de övriga slutlistade kandidaterna om resultatet.

Anställning som forskardoktor

En anställning som forskardoktor är alltid tidsbunden för fem år med möjlighet om att anhålla om en förlängning för ytterligare två år. Grunden till visstidsanställningen är meritering för karriärnivå 3. För att avgöra om en forskardoktor uppfyller kraven för befordran till biträdande professor är hens meriter föremål för bedömning i enlighet med Hankens riktlinjer och processer för befordran. Mera information om utvärderingsprocessen för tillsvidare anställning och befordran finns här.

Arbetsgivaren och arbetstagaren kan komma överens om en tvåårig förlängning av avtalet som forskardoktor. Mellan 18 månader och 15 månader innan utgången av visstidsanställningen kontaktar kandidaten prefekten och anhåller om att en engångsförlängning av anställningsperioden beviljas och tillhandahåller motivering samt stödjande dokumentation för en sådan förlängning. Förlängning kan sökas och beviljas av följande skäl:

  1. Kandidaten har gjort betydande framsteg mot att uppfylla kvalifikationskraven för tillsvidareanställning men begär om förlängning för att ytterligare uppvisa sina kvalifikationer.
  2. Långvarig sjukdom eller betydande familjeförpliktelser har avsevärt hindrat kandidatens framsteg mot att uppfylla kvalifikationskraven för tillsvidareanställning.

Den stödjande dokumentationen bör innehålla så mycket som möjligt av det material som krävs för den normala utvärderingsprocessen för nästa nivå som beskrivs här. Samtliga följande steg måste ske senast 3 år och 9 månader efter 5-årsanställnigen början för att möjliggöra ett beslut om förlängning:

  • Prefekten och en professor som är ämnesexpert från institutionen/ämnet träffar kandidaten för att diskutera, baserat på det material kandidaten tillhandahållit, kandidatens begäran om förlängning.
  • Prefekten och den professor som är ämnesexpert bereder ett förslag till rektor baserat på kandidatens dokumentation och motivering samt mötet med kandidaten.
  • Rektor fattar det slutgiltiga beslutet om att bevilja eller inte bevilja förlängning av anställningen.
  • Om ett beslut om att bevilja förlängning fattas, börjar utvärderingsförfarandet för tillsvidareanställning beskriven nedan senast 1 år och 3 månader innan anställningens förlängningsperiod tar slut.
  • Om beslut om att inte bevilja förlängning fattas, påbörjas den normala utvärderingsprocessen för tillsvidareanställning (biträdande professor nivå 3) så snart som möjligt, dock ändå senast 4 år efter att den 5-åriga anställningen börjat.
  • Rektor informerar kandidaten och prefekten om beslutet.
  • Om ett beslut om att bevilja förlängning fattas lämnar prefekten in material för förlängningsavtalet till HR, HR slutför arbetsavtalet som undertecknas av rektor och den sökande.