| 15.11.2024

Blogg: Växtbaserat i topp när konsumenterna rankar hållbarhet

Hållbara innovationer kan förstås genom tre generella dimensioner: ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet. I ett blogginlägg reflekterar forskare över hållbar innovation ur konsumentens synvinkel och diskuterar hur finska konsumenter anser att företag bemöter sitt ansvar för hållbarhet.

I texten utgår skribenterna Johanna Gummerus, Kristina Heinonen och Anna Aminoff från resultaten i den senaste innovationsmätningen i Finland. Gummerus och Heinonen är professorer i marknadsföring och Aminoff är biträdande professor i logistik och samhällsansvar på Hanken.

De skriver att då man pratar om hållbarhet utgår man ofta från innovation – om hur man kan utveckla något nytt och bättre, eller åtminstone förbättra det som redan finns. Innovationsförmåga är kärnan i företagens långsiktiga konkurrenskraft, och ofta lyfter man fram den som avgörande för utvecklade länder såsom Finland som inte kan tävla med låga priser. Innovation betraktas ofta som tekniska framsteg. I texten lyfter forskarna fram att innovation och framför allt hållbar innovation kan vara så mycket mer.

Läs hela blogginlägget här:
Växtbaserat i topp när konsumenterna rankar hållbarhet 
 

Texten har ursprungligen ingått i Ekonomiska samfundets tidskrift 2/2024.