Premiering av undervisning

Den är sidan innehåller information om premieringar på Hanken och utveckling av undervisning

 

Premierings- och incitamentpyramid för högklassig undervisning i Hanken

Premierings- och incitamentpyramid för utveckling av undervisning i Hanken

Hankens belönings- och incitamentspyramid för utveckling av undervisning syftar till att främja, belöna och offentligt erkänna hållbar kvalitet i undervisningen och pedagogisk excellens på Hanken.

Engagerade lärare: Den första nivån handlar om att uppmuntra lärare att bli engagerade i undervisningen genom att fortsätta med pedagogisk utbildning och kompetensutveckling, samt utveckling av kursinnehåll och läromedel. Hanken erbjuder alla sina lärare pedagogisk utbildning och möjligheten att söka projektmedel (mer information hittas nedan) för utveckling av lärande. 

Meriterade lärare: Denna nivå är ett erkännande av det engagemang som påvisats på den första nivån, i samband med fortsatt pedagogisk och kompetensutveckling. Hanken premierar årligen framgångsrik undervisning och lärare. Hanken noterar också årligen kurser med positiv kursutvärderingsrespons (se guldstämpel) för att synliggöra god undervisning.   

Excellenta lärare: Den högsta nivån är ett personligt erkännande och belöning av genuint intresse för utveckling av undervisning, samt ett påvisande av pedagogiskt excellence.

Hanken noterar åreligen kurser som föregående läsår fått höga kursutvärderingar:

  • minst 4 i medeltal på all tre frågor som ingår i utvärderingsblanketten, samt
  • lärarrespons på den feedback som kommit in i utvärderingsblanketten, och
  • minst 35 % svarsprocent på utvärderingen

=> kursen får ett omnämnande i Sisu och publiceras här på webben. 

Kurser med topputvärderingar 2023-2024:

17035 (2024/P3) Sustainable Finance, Winter School (Non-degree students only), Helsinki
17011 (2023/P1-P2) Empirical Methods in Finance, Vasa
1738 (2023/P2) Corporate Finance, Vasa
1711 (2023/P1) Lönsamhetsbedömning, Vasa

17017 (2024/P3-P4) Mathematical and Quantitative Finance, Hki
17020 (2023/P1) Corporate Governance, Vasa

18001 (2023/P1-P2) Kandidatavhandling i entreprenörskap och företagsledning, Hfors
18031 (2023/P1) Advanced Corporate Entrepreneurship and Innovation, Hfors

21020 (2024/P3) Research Methods in Accounting, Hki
21037 (2024/P3) Financial Accounting for Decision Makers, Hki
21017 (2023/P2) Revisionens grunder, Vasa
21025 (2023/P1) Financial Statement Analysis and Valuation, Hfors & Vasa

22036 (2023/P1) Nordic Organisations in Contemporary Business World, Vaasa
22036 (2023/P1) Nordic Organisations in Contemporary Business World, Hki
22028 (2024/P4) Personnel Assessment, Hki
22093 (2024/P4) Sustainable Entrepreneurship, Vaasa
22021 (2024/P4) Strategisk ledning, Hfors
22034 (2024/P4) Strategic International Human Resource Management, Hki
22087 (2024/P3) Sustainable Organising in Times of Crisis, Hki & Vaasa
22038 (2023/P2) International Business, Vasa
22038 (2023/P2) International Business, Hfors
22048 (2023/P1) Leadership, Hfors
22025 (2023/P1) Strategic Thinking, Vaasa
22044 (2023/P1) Research Methods in Management and Organisation, Hfors

22022 (2023/P1) Organisationspsykologi
22095 (2024/P4) Managing Sustainable Business Development
22026 (2024/P3) Strategic Foresight, Hki

23153 (2024/P4) Digital Technologies in Marketing, Hki
23170 (2023/P1-P2) Research Seminar in Marketing, Hfors
23105 (2023/P2) Customer-Driven Service Strategy, Hfors
23158 (2023/P1) Customer Experience Management, Hfors
23151 (2023/P1) Service Management, Hfors
23161 (2023/P1) Responsible Marketing, Helsinki
23159 (2023/P1-P2) Consumption, Markets and Culture, Vasa

26086 (2024/P3) Economics of Organisation and Information, Hki

37054 (2024/S2) Legal Design in the Framework of Law and Economics Theory on Commercial Contracts, Hki & Vaasa
37056 (2024/P4) Law and Quantum, Hki & Vaasa

38015 (2023/P2) Supply Chain Strategy for Sustainability, Hfors
38018 (2023/P1) Supply Chain Risk and Resilience, Hfors
38013 (2023/P1) Supply Chain Management, Hfors

5553 (2024/P3-P4) Deutsch V-1: Interkulturelle Wirtschaftskommunikation, Hfors & Vasa
5546 (2023/P1-P2) Deutsch III A: Deutsch für Ökonomen, Vasa
5557 (2024/S2) Deutsch VI: Aktuelle Texte - Wirtschaft und Gesellschaft, Hfors & Vasa

5716-3 (2024/P3) Suullinen yritysviestintä (äidinkieli suomi), Hfors
5716-2 (2024/P3) Suullinen yritysviestintä C, Hfors
5715-2 (2024/P3) Kirjallinen yritysviestintä C, Hfors
5715-3 (2023/P2) Kirjallinen yritysviestintä (äidinkieli suomi), Hfors
5716-1 (2023/P2) Suullinen yritysviestintä B, Hfors
5713 (2023/P2) Elementary Finnish I B, Hki
5712 (2023/P1) Elementary Finnish I A, Hki
5752 (2024/P3) Finnish 2, Hki

5215-B (2024/P3-P4) Franska III B - Travailler en français en entreprise, Hfors & Vasa
5214-B-2 (2024/P3-P4) Franska II B - Travailler en français en entreprise, Hfors & Vasa
5215-B-2 (2024/P3-P4) Franska III B - Travailler en français en entreprise, Hfors & Vasa
5213-B-2 (2024/P3-P4) Franska I B - Travailler en français en entreprise, Hfors & Vasa

5215-A (2023/P1-P2) Franska III A - Travailler en français en entreprise, Hfors & Vasa
5214-A-2 (2023/P1-P2) Franska II A - Travailler en français en entreprise, Hfors & Vasa
5213-A-2 (2023/P1-P2) Franska I A - Travailler en français en entreprise, Hfors & Vasa
5226 FR IV-A-2 Automne 2023
5214-A (2023/P1-P2) Franska II A - Travailler en français en entreprise, Hfors & Vasa

5174 (2024/P4) Cultural Sustainability and Communication, Hki
5167 (2024/P4) Business Communication, Hki
5162 (2023/P2) Communication Clinic, Hki
5174 (2023/P1) Cultural Sustainability and Communication, Hki

5430 (2024/P3-P4) Español avanzado: ¡Vamos a negociar!, Hfors & Vasa
5401-B (2024/P3-P4) Español I B, Hfors
5401-A (2023/P1-P2) Español I A,  Hfors
5422 (2023/P1-P2)  Español II A, Hfors & Vasa

5643-1 (2024/P4) Svenska som andraspråk: Muntlig kommunikation, Hfors
5642-1 (2024/P4) Svenska som modersmål: Muntlig kommunikation, Vasa
5623-1B (2024/P4) Swedish as a Foreign Language 1B - Svenska som främmande språk 1B, Hki & Vaasa
5642-2 (2024/P3-P4) Svenska som modersmål: Skriftlig kommunikation, Hfors
5643-2 (2024/P3-P4) Svenska som andraspråk: Skriftlig kommunikation, Hfors
5659 (2024/P3) Swedish as a Foreign Language 1A - Svenska som främmande språk 1A, Hki & Vaasa
5642-1 (2024/P3) Svenska som modersmål: Muntlig kommunikation Hfors &amp Vasa
5659 (2023/P1) Swedish as a Foreign Language 1A - Svenska som främmande språk 1A, Vasa
5659 (2023/P1) Swedish as a Foreign Language 1A - Svenska som främmande språk 1A, Hfors

62352 (2023/P1-P2) Managing the Research Process, Hki & Vaasa
1124-OPU (2023/P1) Redovisningens grunder, Öppna universitetet
9998 (2024/P3) Orientation Course - Exchange studies at Hanken, Hki

 

Premiera framgångsrik utveckling av undervisning med beaktande av Hankens strategiska mål:

Lärare kan premieras för framgångsrik utveckling av undervisning. Utvecklingen ska vara i linje med Hankens strategiska mål och kan ha olika fokus under olika år (innovativa lärandeformer, undervisningsmaterial, undervisningssamarbete, näringslivskontakter, integrering, outreach, ett nytt program o.s.v.).

Nomineringen till premiering kan göras av prefekter, ämnesansvariga, kolleger eller läraren själv. Då nomineringen inlämnas av någon annan, rekommenderas att den nominerade deltar i beskrivningen av utvecklingen och resultaten som uppnåtts. Grunderna för nomineringen måste vara tillräckligt klara och enligt anvisningarna för ansökan för att evalueringspanelen ska kunna ta ställning till dem i sin bedömning.

Premiering 1 gång/år vid Rektors julkaffe (utlyses i oktober på webben och i Teaching Labs nyhetsbrev Opens in new window ). Antalet som premieras kan variera beroende på de inkomna nomineringarna.

Ansökningarna bedöms av Teaching Evaluation Committee (TEC) och beslutet tas av Rektor.

Anvisningar och kriterier: 

  •  utveckling av undervisning i linje med de kompetensmål som ställs för kursen
  •  utveckling av metoder som stöder Hankens undervisningsstrategier, speciellt hållbarhet eller erfarenhetsbaserat lärande
  •  internationellt undervisningssamarbete, internationella inlärningsupplevelser
  •  företagssamarbete, näringslivsrelevans
  •  utvecklingssamarbete mellan ämnen och orter
  •  utveckling av innovativa lärandeformer som beaktar eller utnyttjar nya teknologier, t ex AI

Har framgångsrikt utvecklat något inom din undervisning som du vill lyfta fram för premiering? Eller har du en kollega som du tycker att gjort sig förtjänt av premiering, som du kan uppmana att lämna in en ansökan eller nominera?

Lämna in din ansökan/nominering per 30.11.2025 här (blanketten aktiv f.o.m. 1.11.2025) / utlysning sker i oktober 2025

Premiera Årets lärare i Helsingfors och Vasa

Röstas fram av SHS och SSHV i både Helsingfors och Vasa

Utmärkelsen utdelas vid respektive årsfest, högskolan betalar en premieringssumma

Premiera pedagogisk forskning/publikation

- Publikationer om pedagogisk forskning (se t.ex. https://provost.tufts.edu/celt/files/SoTL-Journals.pdf)

- Läromedel (böcker, program etc)

Inmatas i HARIS => inkluderas i publikationspremieringsmodellen

Excellenta lärare påvisar genuint intresse för undervisning och studerandes lärande, och excellent resultat av detta. De presterar utöver det ”normala” lärarjobbet, utöver det som ingår i meriterad lärar-nivån (så som framgångsrik utveckling av enskilda kurser som redan erhållit utmärkelser för). De delar systematiskt med sig av sitt pedagogiska kunnande för att förbättra kvaliteten på undervisningen i stort.

=> Premieringen ger ett tidsbundet lönetillägg om 300 euro per månad (för 4 år). Omvärderas vart 4:e år

KRITERIER OCH INDIKATORER

A. Uppvisar pedagogisk excellens

- Omfattande utbildningserfarenhet och -engagemang,

- Kontinuerligt utvecklat sin undervisning mot bättre lärande (ange mål och resultat/inverkan, samt konkreta exempel och hänvisningar med referenser till pedagogisk litteratur för att stöda påvisandet)

- Systematiskt fördjupat sin pedagogiska kompetens , min 25 sp pedagogiska studier (påvisa hur pedagogiken/utbildningen och lärande förbättrats)

- Pedagogiska ledarskaps- och utvecklingsuppdrag (inte enbart formella arbetsuppgifter som t.ex. att vara ämnesansvarig eller -koordinator, utan påvisa ett genuint pedagogiskt ledarskap t.ex. inom ämnet, med mål och utfall)

- Självutvärdering - på ett konstruktivt sätt reflekterat över sin undervisning och tagit studenternas/kollegornas/den egna responsen i beaktande (ange referenser till relevant universitetspedagogisk litteratur för att på det sättet motivera och förankra dina egna pedagogiska val och ditt pedagogiska kunnande)

- Uppvisat konsekvent högtstående undervisning och erhållit positiva omdömen och uppskattning om sin skicklighet och sitt engagemang som lärare (utmärkta kursutvärderingar, premieringar/utnämningar etc.) 

B. Delar med av sitt pedagogiska kunnande

- Verkat som lärarmentor, deltagit i peer-to-peer evaluering e.d.

- Initierat pedagogiska seminarier, diskussioner, konferenser, forskningsprojekt e.d.

- Utvecklat undervisningsmaterial för gemensamt bruk (t.ex. öppna läromedel)

Baserat på egen ansökan - kriterierna A och B skall båda uppfyllas (påvisa syfte, omfattningen och effekterna av de olika indikatorerna; dokumentation som stöder ansökan biläggs)

Sökande ska ha tillsvidare anställning på Hanken.

Ansökningsblankett: https://forma.hanken.fi/lomakkeet/1660/lomakkeet.html

Deadlines tre gånger per år:
- 30.4
- 31.8 
- 19.12

Ansökningarna bedöms av Teaching Evaluation Committee (TEC) och beslutet tas av Rektor.

 

Kriterier för omvärdering av excellens

Bearbetas (på kommande)


Pedagogiska utvecklingsmedel

Varje år finns det möjlighet att söka projektmedel för pedagogisk utveckling av undervisning, material och innovationer. Undervisande personal har också möjlighet att ansöka om medel för kollaborativ undervisning inom ENGAGE.EU. Information hittar du här under. 

Projektmedel för utveckling av undervisning

Medel ställs till förfogande av Stiftelsen för Svenska Handelshögskolan för att uppmuntra till och möjliggöra utveckling av undervisning.
För sådana viktiga satsningar på utveckling av undervisning som tar extra tid och är av engångskaraktär. Utvecklingen ska vara i linje med Hankens strategiska mål och kan ha olika fokus under olika år (innovativa lärandeformer, undervisningssamarbete, näringslivskontakter, integrering, outreach, ett nytt program o.s.v.) och följa Hankens pedagogiska riktlinjer.
2025-projektetmedelansökan kommer att fokusera på erfarenhetsbaserat lärande och på att skapa material och utveckla undervisning som underlättar praktiska tillämpningar och verkliga scenarier för studenterna (till exempel att skriva fallstudier för undervisning, skapa rollspelsscenarier, affärssimuleringar).  

Kriterier för ansökan:
1. Projektbeskrivning: en detaljerad beskrivning av projektets mål, metodik, målgrupp och förväntade resultat.
2. Pedagogisk relevans: hur projektet bidrar till förbättrad undervisning och lärande. Finns det större fördelar för andra fakultetsmedlemmar? 
3. Samarbete: om projektet är ett samarbete mellan olika institutioner och ämnen, eller mellan studieorter, ska detta samarbete och de förväntade resultaten beskrivas i detalj i ansökan.      
4. Budget: en detaljerad budget där alla kostnader, inklusive moms, specificeras. Det ska också tydligt framgå vem som gör vad i arbetet. Projektbidrag kan beviljas med maximalt 2000 euro per projekt. 
5. Tidsplan: en realistisk tidplan för genomförandet av projektet.

Exempel på stödberättigande kostnader:
- Anställning av assistenter för utveckling av projektet.
- Inköp av programvara, databaser, litteratur och annat material.
- Deltagande i kurser och utbildningar med direkt anknytning till projektet.

Ansökan görs i samråd med programkoordinator/ämnesansvarig så att den speglar ämnets behov och inriktning, vilket också ska framgå av ansökan. 
Projektmedel beviljas inte för att anställa en assistent eller timanställd för att hantera den sökandes undervisningsuppgifter. 
Utlysningen publiceras årligen i Teaching Labs nyhetsbrev och på hemsidan. Medlen kan sökas en gång per år.
Ansökningarna bedöms av Teaching Evaluation Committee (TEC) och beslut fattas av rektor. 

Mer information och ansökningsblanketten hittar du här: https://forma.hanken.fi/lomakkeet/2541/lomake.html (deadline 29.4.2025)

Den andra utlysningen av ansökningar om ENGAGE.EU såddfinansiering för undervisningsmöjligheter är nu öppen. Undervisningspersonal uppmuntras att ansöka om såddfinansiering för att tillsammans med ENGAGE.EU partneruniversitet utveckla nya kurser och/eller undervisningsformer för upp till 10 000 €.

Medel kan användas för personalkostnader, resor, möten och evenemang, för framställning av kursmaterial, utbildningar eller liknande. Årets utlysning har som målsättning att attrahera utvecklandet av kurser och andra undervisningsutbud som är samverkande, poänggivande och med potential att nå ett stort antal studenter. För att kvalificera sig måste det föreslagna initiativet inkludera kollegor från minst tre partneruniversitet i alliansen och vara kopplat till ENGAGE.EUs uppdrag (se: https://www.engageuniversity.eu/mission/).

Informationswebbinarier hålls den 10 april och den 19 maj medan sista ansökningsdag är den 30 maj 2025.

För mer information, inklusive länkar för att registrera sig för webbinarierna, till riktlinjerna och ansökningsformuläret, besök webbplatsen ENGAGE.EU Academic Initiative Incubator: https://www.engageuniversity.eu/academic-initiative-incubator-call-2025/