Premiering av undervisning
Premierings- och incitamentpyramid för utveckling av undervisning i Hanken
Hankens belönings- och incitamentspyramid för utveckling av undervisning syftar till att främja, belöna och offentligt erkänna hållbar kvalitet i undervisningen och pedagogisk excellens på Hanken.
Engagerade lärare: Den första nivån handlar om att uppmuntra lärare att bli engagerade i undervisningen genom att fortsätta med pedagogisk utbildning och kompetensutveckling, samt utveckling av kursinnehåll och läromedel. Hanken erbjuder alla sina lärare pedagogisk utbildning och möjligheten att söka projektmedel (mer information hittas nedan) för utveckling av lärande.
Meriterade lärare: Denna nivå är ett erkännande av det engagemang som påvisats på den första nivån, i samband med fortsatt pedagogisk och kompetensutveckling. Hanken premierar årligen framgångsrik undervisning och lärare. Hanken noterar också årligen kurser med positiv kursutvärderingsrespons (se guldstämpel) för att synliggöra god undervisning.
Excellenta lärare: Den högsta nivån är ett personligt erkännande och belöning av genuint intresse för utveckling av undervisning, samt ett påvisande av pedagogiskt excellence.
Guldstämpel - kurser som fått topputvärderingar
Hanken noterar åreligen kurser som föregående läsår fått höga kursutvärderingar:
- minst 4 i medeltal på all tre frågor som ingår i utvärderingsblanketten, samt
- lärarrespons på den feedback som kommit in i utvärderingsblanketten, och
- minst 35 % svarsprocent på utvärderingen
=> kursen får ett omnämnande i Sisu och publiceras här på webben.
Kurser med topputvärderingar 2023-2024:
17035 (2024/P3) Sustainable Finance, Winter School (Non-degree students only), Helsinki 18001 (2023/P1-P2) Kandidatavhandling i entreprenörskap och företagsledning, Hfors 21020 (2024/P3) Research Methods in Accounting, Hki 22036 (2023/P1) Nordic Organisations in Contemporary Business World, Vaasa 23153 (2024/P4) Digital Technologies in Marketing, Hki 26086 (2024/P3) Economics of Organisation and Information, Hki 37054 (2024/S2) Legal Design in the Framework of Law and Economics Theory on Commercial Contracts, Hki & Vaasa 38015 (2023/P2) Supply Chain Strategy for Sustainability, Hfors 5553 (2024/P3-P4) Deutsch V-1: Interkulturelle Wirtschaftskommunikation, Hfors & Vasa 5716-3 (2024/P3) Suullinen yritysviestintä (äidinkieli suomi), Hfors 5215-B (2024/P3-P4) Franska III B - Travailler en français en entreprise, Hfors & Vasa 5174 (2024/P4) Cultural Sustainability and Communication, Hki 5430 (2024/P3-P4) Español avanzado: ¡Vamos a negociar!, Hfors & Vasa 5643-1 (2024/P4) Svenska som andraspråk: Muntlig kommunikation, Hfors 62352 (2023/P1-P2) Managing the Research Process, Hki & Vaasa |
Premieringar
Premiera framgångsrik utveckling av undervisning med beaktande av Hankens strategiska mål:
Lärare kan premieras för framgångsrik utveckling av undervisning. Utvecklingen ska vara i linje med Hankens strategiska mål och kan ha olika fokus under olika år (innovativa lärandeformer, undervisningsmaterial, undervisningssamarbete, näringslivskontakter, integrering, outreach, ett nytt program o.s.v.).
Nomineringen till premiering kan göras av prefekter, ämnesansvariga, kolleger eller läraren själv. Då nomineringen inlämnas av någon annan, rekommenderas att den nominerade deltar i beskrivningen av utvecklingen och resultaten som uppnåtts. Grunderna för nomineringen måste vara tillräckligt klara och enligt anvisningarna för ansökan för att evalueringspanelen ska kunna ta ställning till dem i sin bedömning.
Premiering 1 gång/år vid Rektors julkaffe (utlyses i oktober på webben och i Teaching Labs nyhetsbrev Opens in new window ). Antalet som premieras kan variera beroende på de inkomna nomineringarna.
Ansökningarna bedöms av Teaching Evaluation Committee (TEC) och beslutet tas av Rektor.
Anvisningar och kriterier:
- utveckling av undervisning i linje med de kompetensmål som ställs för kursen
- utveckling av metoder som stöder Hankens undervisningsstrategier, speciellt hållbarhet eller erfarenhetsbaserat lärande
- internationellt undervisningssamarbete, internationella inlärningsupplevelser
- företagssamarbete, näringslivsrelevans
- utvecklingssamarbete mellan ämnen och orter
- utveckling av innovativa lärandeformer som beaktar eller utnyttjar nya teknologier, t ex AI
Har framgångsrikt utvecklat något inom din undervisning som du vill lyfta fram för premiering? Eller har du en kollega som du tycker att gjort sig förtjänt av premiering, som du kan uppmana att lämna in en ansökan eller nominera?
Lämna in din ansökan/nominering per 30.11.2025 här (blanketten aktiv f.o.m. 1.11.2025) / utlysning sker i oktober 2025
Premiera Årets lärare i Helsingfors och Vasa
Röstas fram av SHS och SSHV i både Helsingfors och Vasa
Utmärkelsen utdelas vid respektive årsfest, högskolan betalar en premieringssumma
Premiera pedagogisk forskning/publikation
- Publikationer om pedagogisk forskning (se t.ex. https://provost.tufts.edu/celt/files/SoTL-Journals.pdf)
- Läromedel (böcker, program etc)
Inmatas i HARIS => inkluderas i publikationspremieringsmodellen
Excellent lärare
Excellenta lärare påvisar genuint intresse för undervisning och studerandes lärande, och excellent resultat av detta. De presterar utöver det ”normala” lärarjobbet, utöver det som ingår i meriterad lärar-nivån (så som framgångsrik utveckling av enskilda kurser som redan erhållit utmärkelser för). De delar systematiskt med sig av sitt pedagogiska kunnande för att förbättra kvaliteten på undervisningen i stort.
=> Premieringen ger ett tidsbundet lönetillägg om 300 euro per månad (för 4 år). Omvärderas vart 4:e år
KRITERIER OCH INDIKATORER
A. Uppvisar pedagogisk excellens
- Omfattande utbildningserfarenhet och -engagemang,
- Kontinuerligt utvecklat sin undervisning mot bättre lärande (ange mål och resultat/inverkan, samt konkreta exempel och hänvisningar med referenser till pedagogisk litteratur för att stöda påvisandet)
- Systematiskt fördjupat sin pedagogiska kompetens , min 25 sp pedagogiska studier (påvisa hur pedagogiken/utbildningen och lärande förbättrats)
- Pedagogiska ledarskaps- och utvecklingsuppdrag (inte enbart formella arbetsuppgifter som t.ex. att vara ämnesansvarig eller -koordinator, utan påvisa ett genuint pedagogiskt ledarskap t.ex. inom ämnet, med mål och utfall)
- Självutvärdering - på ett konstruktivt sätt reflekterat över sin undervisning och tagit studenternas/kollegornas/den egna responsen i beaktande (ange referenser till relevant universitetspedagogisk litteratur för att på det sättet motivera och förankra dina egna pedagogiska val och ditt pedagogiska kunnande)
- Uppvisat konsekvent högtstående undervisning och erhållit positiva omdömen och uppskattning om sin skicklighet och sitt engagemang som lärare (utmärkta kursutvärderingar, premieringar/utnämningar etc.)
B. Delar med av sitt pedagogiska kunnande
- Verkat som lärarmentor, deltagit i peer-to-peer evaluering e.d.
- Initierat pedagogiska seminarier, diskussioner, konferenser, forskningsprojekt e.d.
- Utvecklat undervisningsmaterial för gemensamt bruk (t.ex. öppna läromedel)
Baserat på egen ansökan - kriterierna A och B skall båda uppfyllas (påvisa syfte, omfattningen och effekterna av de olika indikatorerna; dokumentation som stöder ansökan biläggs)
Sökande ska ha tillsvidare anställning på Hanken.
Ansökningsblankett: https://forma.hanken.fi/lomakkeet/1660/lomakkeet.html
Deadlines tre gånger per år:
- 30.4
- 31.8
- 19.12
Ansökningarna bedöms av Teaching Evaluation Committee (TEC) och beslutet tas av Rektor.
Kriterier för omvärdering av excellens
Bearbetas (på kommande)
Pedagogiska utvecklingsmedel
Varje år finns det möjlighet att söka projektmedel för pedagogisk utveckling av undervisning, material och innovationer. Undervisande personal har också möjlighet att ansöka om medel för kollaborativ undervisning inom ENGAGE.EU. Information hittar du här under.
Projektmedel för utveckling av undervisning
Projektmedel för utveckling av undervisning
Medel ställs till förfogande av Stiftelsen för Svenska Handelshögskolan för att uppmuntra till och möjliggöra utveckling av undervisning.
För sådana viktiga satsningar på utveckling av undervisning som tar extra tid och är av engångskaraktär. Utvecklingen ska vara i linje med Hankens strategiska mål och kan ha olika fokus under olika år (innovativa lärandeformer, undervisningssamarbete, näringslivskontakter, integrering, outreach, ett nytt program o.s.v.) och följa Hankens pedagogiska riktlinjer.
2025-projektetmedelansökan kommer att fokusera på erfarenhetsbaserat lärande och på att skapa material och utveckla undervisning som underlättar praktiska tillämpningar och verkliga scenarier för studenterna (till exempel att skriva fallstudier för undervisning, skapa rollspelsscenarier, affärssimuleringar).
Kriterier för ansökan:
1. Projektbeskrivning: en detaljerad beskrivning av projektets mål, metodik, målgrupp och förväntade resultat.
2. Pedagogisk relevans: hur projektet bidrar till förbättrad undervisning och lärande. Finns det större fördelar för andra fakultetsmedlemmar?
3. Samarbete: om projektet är ett samarbete mellan olika institutioner och ämnen, eller mellan studieorter, ska detta samarbete och de förväntade resultaten beskrivas i detalj i ansökan.
4. Budget: en detaljerad budget där alla kostnader, inklusive moms, specificeras. Det ska också tydligt framgå vem som gör vad i arbetet. Projektbidrag kan beviljas med maximalt 2000 euro per projekt.
5. Tidsplan: en realistisk tidplan för genomförandet av projektet.
Exempel på stödberättigande kostnader:
- Anställning av assistenter för utveckling av projektet.
- Inköp av programvara, databaser, litteratur och annat material.
- Deltagande i kurser och utbildningar med direkt anknytning till projektet.
Ansökan görs i samråd med programkoordinator/ämnesansvarig så att den speglar ämnets behov och inriktning, vilket också ska framgå av ansökan.
Projektmedel beviljas inte för att anställa en assistent eller timanställd för att hantera den sökandes undervisningsuppgifter.
Utlysningen publiceras årligen i Teaching Labs nyhetsbrev och på hemsidan. Medlen kan sökas en gång per år.
Ansökningarna bedöms av Teaching Evaluation Committee (TEC) och beslut fattas av rektor.
Mer information och ansökningsblanketten hittar du här: https://forma.hanken.fi/lomakkeet/2541/lomake.html (deadline 29.4.2025)
Engage.eu Incubator Seed Funding
Den andra utlysningen av ansökningar om ENGAGE.EU såddfinansiering för undervisningsmöjligheter är nu öppen. Undervisningspersonal uppmuntras att ansöka om såddfinansiering för att tillsammans med ENGAGE.EU partneruniversitet utveckla nya kurser och/eller undervisningsformer för upp till 10 000 €.
Medel kan användas för personalkostnader, resor, möten och evenemang, för framställning av kursmaterial, utbildningar eller liknande. Årets utlysning har som målsättning att attrahera utvecklandet av kurser och andra undervisningsutbud som är samverkande, poänggivande och med potential att nå ett stort antal studenter. För att kvalificera sig måste det föreslagna initiativet inkludera kollegor från minst tre partneruniversitet i alliansen och vara kopplat till ENGAGE.EUs uppdrag (se: https://www.engageuniversity.eu/mission/).
Informationswebbinarier hålls den 10 april och den 19 maj medan sista ansökningsdag är den 30 maj 2025.
För mer information, inklusive länkar för att registrera sig för webbinarierna, till riktlinjerna och ansökningsformuläret, besök webbplatsen ENGAGE.EU Academic Initiative Incubator: https://www.engageuniversity.eu/academic-initiative-incubator-call-2025/