Nytt forskningsprojekt undersöker Natos inverkan på affärsrelationerna mellan Finland och Sverige
– Natomedlemskapet är en av de största geopolitiska förändringarna i Norden på flera decennier och medför en ny samarbetsaspekt, inte bara mellan Finland och Sverige utan också på ett globalt plan. Vi vill ta reda på vilka utmaningar och möjligheter det utökade militära samarbetet medför för de finska och svenska affärsrelationerna, berättar Hankens forskardoktor Eva-Lena Lundgren-Henriksson.
Lundgren-Henriksson har redan tillsammans med Anna Maaranen, postdoktoral forskare på Aalto-universitetet, identifierat en ökande polarisering gällande Finlands och Sveriges Natomedlemskap baserat på en samling av cirka 17 000 tweets om Natodebatten. Lundgren-Henriksson konstaterar att sociala medier är en publik plats för att kollektivt minnas och har därmed demokratiserat historieskrivningen.
– Under 2022 analyserade vi debatten på dåvarande Twitter, numera X, på finska och svenska om åsikter kring ett Natomedlemskap efter Rysslands invasion av Ukraina i februari 2022. Vi kom fram till att mycket av diskussionen handlade om Finlands och Sveriges gemensamma historia och identitetsfrågor. Nu är vi intresserade av att se om vi hittar liknande teman inom företagsdynamiken.
Projektet kommer att fortsätta analysera den mediala debatten om för- och nackdelar gällande Nato och granska hur debatten genomsyrar företagssfären. Meningen är att utöka materialet från sociala medier till traditionella medier.
– Businessaspekten har hittills inte fått en så framträdande roll i Natodiskussionen. Tänker man exempelvis på hur historia och identitet kommer att forma samarbetet inom affärslivet? Projektet vill möjliggöra en diskussion kring de här aspekterna, säger Lundgren-Henriksson.
Projektet Neo historical identities and NATO: Curating Finnish and Swedish business relationships in the changing geopolitical landscape pågår i två år.