| 17.02.2025

Hanken får finansiering för att främja finska företags gröna tillväxt och ökade konkurrenskraft

Grön tillväxtkurva över växter
Många finska små- och medelstora företag utvecklar innovativa och högkvalitativa hållbara produkter och tjänster. Att sälja dessa produkter kan dock vara en utmaning. Svenska handelshögskolan (Hanken) har fått 245 000 euro från Business Finland för att förse små- och medelstora företag med verktyg för att framgångsrikt marknadsföra hållbart utbud och uppnå lönsamhet.

Enligt forskargruppen är hållbarhet inte längre bara ett etiskt val utan ett affärsmässigt måste för finska företag som strävar efter att förbli konkurrenskraftiga på globala marknader. Små och medelstora företag i Finland är allt mer pressade att ta miljömässigt och socialt ansvar. Att omvandla hållbarhet till lönsamhet är dock en stor utmaning.

Mekhail Mustak

- Vårt arbete fokuserar på två nyckelområden. För det första identifierar vi de främsta hindren som små och medelstora företag möter när de ska marknadsföra och sälja sitt hållbara utbud på ett lönsamt sätt. För det andra undersöker vi hur små och medelstora företag kan kommunicera värdet av hållbarhet och anpassa sitt utbud till marknadens krav i Finland och internationellt, säger Mekhail Mustak, huvudansvarig forskare och forskardoktor vid Hanken. 

Hankenforskarna Kaj Storbacka, Mika Gabrielsson och Sonja Sarasvuo ingår också i forskargruppen kring det 1,5 år långa projektet Green growth – Making sustainability profitable in business-to-business markets. Gruppen kommer att samarbeta med små och medelstora företag inom hållbar byggnation och förnybar energi och utveckla ramverk som är anpassade till finska företags unika behov. 

- Målet är att detta projekt ska ge finska små och medelstora företag möjlighet att växa på ett hållbart sätt och förbättra sin konkurrenskraft, avslutar Mustak.