| 08.11.2024

Alf-Erik Lerviks och Christian Junnelius nya jubeldoktorer vid Svenska handelshögskolan

Alf-Erik Lerviks och Christian Junnelius på Hankens promotion
I början av november hölls Svenska handelshögskolans promotion och samtidigt firades två jubeldoktorer, Alf-Erik Lerviks och Christian Junnelius. Jubeldoktorerna, som disputerade för 50 år sedan, delar här sina minnen från den tiden.

Alf-Erik Lerviks var Hankens rektor 1985 – 1993 och professor i marknadsföring från 1975 fram till pensioneringen 2004. Lerviks har innehaft många nationella och internationella hedersuppdrag och han har bland annat varit gästprofessor vid University of South Carolina. Under sin tid på Hanken har han bland annat arbetat för att fler doktorer ska utexamineras, utvecklat marknadsföringsinstitutionen, främjat internationellt samarbete och studentutbyte samt kämpat för Hankens autonoma ställning som handelshögskola såväl i Helsingfors som i Vasa.

Vad minns du av din disputationsdag?

”Det var i början av maj 1973. Professor Lars Wahlbeck var kustos och opponent var professor Erik Johnsen från Köpenhamn. Vad jag kan komma ihåg i dag var diskussionen lugn och saklig, ingenting oförutsägbart inträffade och jag kände mig inte nervös. Jag kommer dock ihåg att jag nog hade väntat mig fler frågor kring avhandlingens centrala diffusionsmodell. Resten av minnena är ganska vaga då det är så länge sedan. Efteråt ställde vi till med fest hemma.”

Vad handlade avhandlingen om?

”I avhandlingen, som har namnet En socioekonomisk diffusionsmodell för nya konsumentkapitalvaror, skapades en simulerings- och prognosmodell för nya konsumentkapitalvaror. Avhandlingen fokuserade specifikt på hur televisionen spreds i hushållen i Borgå mellan 1958 och 1968. Studien baserades på ett slumpmässigt urval som omfattade 20 procent av hushållen i staden. En central faktor i diffusionsmodellen var hur kunskapen om den nya produkten spreds mellan hushållen och påverkade diffusionen. Simuleringarna visade att om man använde verkliga data för till exempel de två första åren, alltså hur många som skaffat tv under de åren, kunde modellen prognostisera ägandets utveckling fram till 1968 mycket väl, det vill säga nio år framåt.”

Hur relevant skulle du säga att din avhandling är i dag?

”I mitten av 70-talet utvecklade jag det pedagogiska företagsspelet Dynama som är uppbyggt kring doktorsavhandlingens diffusionsmodell. Spelet har under många år använts inom marknadsföringsutbildningar på flera håll i Finland, Sverige och Estland. I spelet konkurrerar ett antal fiktiva företag sinsemellan på en ny konsumentkapitalvarumarknad. Inom ramen för spelet kan företagen fritt utveckla nya modeller av den aktuella kapitalvaran, marknadsföra dessa och så vidare.”

Vad sysslar en jubeldoktor med i dagens läge?

”Min fru och jag har en sommarstuga med trädgård där vi tillbringar alla somrar. Jag är intresserad av trädgårdsskötsel. Dessutom tycker jag om att bygga miniatyrmodeller av segelfartyg som jag har stående lite här och där.”

Vad skulle du vilja hälsa till de nya doktorerna?

”Jag önskar er alla nya doktorer välgång och ett gott liv i framtiden. Glöm dock aldrig vetenskapen. Tänk på Benjamin Brittens ord ”Inlärning är som att ro emot strömmen. Genast du stannar driver du bakåt.”

----

Christian Junnelius disputerade på Hanken 1974 som en del av professor Lars Wahlbecks doktorandforskningsgrupp i vilken även Alf-Erik Lerviks ingick. Junnelius har avlagt examina på Harvard och Berkeley och har bland annat arbetat som lärare vid Företagsledningsinstitutet Lifim, inlett svenska konsult- och forskningsinstitutet SIAR:s verksamhet i Finland samt senare arbetat som chef för institutet. Junnelius är en av skribenterna till boken Affärsidéutveckling: en introduktion som har getts ut i sju upplagor, översatts till fyra språk och använts som kursbok i Finland, Sverige, Estland och St. Petersburg. Han var även den första opponenten från Hanken vid dåvarande Helsingin kauppakorkeakoulu.

Vad minns du av din disputationsdag?

”På den tiden disputerade en person vartannat år så det var en speciell händelse. Professor Eric Rhenman var min opponent och kustos var professor Lars Wahlbeck. Det jag inte visste då var att jag skulle bli professor Rhenmans kollega och senare efterträdare på SIAR. Själva disputationsakten kommer jag inte ihåg så mycket av men disputationen föregicks av sedvanligt akademiskt strul och avslutades med en trevlig middag i en festlokal i Kronohagen.”

Vad handlade avhandlingen om?

”Avhandlingen heter Investeringsprocessens utformning vid olika organisationsstrukturtyper och behandlar investeringsbeslut i en organisation. Det fanns en föreställning att man kan göra matematiska investeringskalkyler och fatta beslut i enlighet med dem. Det visade sig att verkligheten inte var sådan. Det går inte att presentera siffror som den absoluta sanningen eller eliminera genuin osäkerhet med kalkyler. Omdöme och erfarenhet behövs också. Jag samarbetade med flera företag kring avhandlingen och nyttan att man som forskare kommer ut i den verkliga världen är helt avgörande för kunskapen.”

Hur relevant skulle du säga att din avhandling är i dag?

”Avhandlingen berör en av de stora kritiska frågorna i företagsekonomiskt beslutsfattande än i dag. Varje dag kan du läsa om det i tidningarna, hur stora investeringar ska bedömas och utvärderas.”

Vad sysslar en jubeldoktor med i dagens läge?

”Jag håller på med det som en stor vetenskaplig undersökning i Sverige gällande folks hälsotillstånd lyfter fram som det mest hälsosamma: stugliv. Man får vara ute i naturen, röra på sig och använda huvudet. Jag har också en representationsbil som folk avundas mig, en Trabant!”

Vad skulle du vilja hälsa till de nya doktorerna?

”Det finns ingen app för erfarenhet och omdöme, det är bara genom engagemang ute i företagsvärlden som man kan förvärva det. Lita alltid på din ryggmärgskänsla och intuition vid rekryteringar, för missbedömningar kan stå dig dyrt. Gällande uppstartsföretag så vill jag lyfta fram att du kan tala om ett företag först när alla dessa tre faktorer överensstämmer: du har en marknad, en produkt och en organisation, det vill säga en fungerande affärsidé. Undvik ’corporate cancer’, det vill säga en företagskultur med dumhet, arrogans och egennytta. Och sist, skaffa dig en internationell examen och ägna dig inte enbart åt konferensturism.”

Text: Jessica Gustafsson
Foto: Vilhelm Sjöström

Bildgalleriet från promotionen hittas här.