Spark kursutvärdering

Feedback
På denna sida hittar du som lärare information och användarinstruktioner för kursutvärderingsprogrammet Spark av Studyo Oy.

Kursutvärderingar i Spark är en viktig process för att säkerställa kvaliteten på utbildningstjänsterna och för att utveckla undervisningen baserat på studerandes feedback. Därför är det en viktig princip att läraren uppmuntrar och informerar deltagarna om att ge feedback i Spark i slutet av kursen.

Insamling av återkoppling bör planeras utifrån tre faser: före, under och efter kursen.

  • Före kursen: Beakta om möjligt återkopplingen från det tidigare genomförandet och gör justeringar i enlighet med detta. 
  • Under kursens gång: Informera deltagarna om de ändringar som har gjorts baserat på tidigare återkoppling och planera hur deltagarna ska fylla i kursutvärderingen. Studerande kan genomföra utvärderingen via Moodle på egen hand, men läraren kan också boka in ett särskilt undervisningstillfälle där studenterna genomför kursutvärderingen. Det är viktigt att du som lärare uppmuntrar och motiverar studerande att delta i utvärderingen.
  • Efter kursens slut: Läraren förväntas ge en allmän respons (feedback på feedback) på utvärderingsresultaten till dina studerande när utvärderingen är stängd och överväga hur kursen kan utvecklas.

Spark fungerar i Hankens Moodle-miljö och nås via menyn på Moodle-hemsidan. Systemet erbjuder en översikt över alla dina kursutvärderingar; kommande, aktiva och genomförda, och visar dig en sammanfattning av resultaten. Uppgifterna överförs sedan till PowerBI där de används för olika rapporter och statistiska visningar för lärare, programdirektörer och koordinatorer, ämnesansvariga och prefekter.   

Screenshot of where in Moodle to find Spark.

 

Utbildningsrådet har i april 2022 godkänt följande riktlinjer för kursvärderingar i Spark:

1. Frågeformuläret består av tre standardfrågor (1-5) samt två öppna frågor. Dessutom kan läraren lägga till upp till 5 egna frågor i formuläret innan formuläret öppnar (frågorna ska skickas på förhand till Teaching Lab, som lägger till dem i frågebanken)

2. Tidpunkten: Formuläret öppnas automatiskt en vecka innan kursens slut och stängs 2 veckor efter kursens slut (svarstid 3 veckor). Kursernas slutdatum överförs till Moodle från Sisu. Ändring av kursens slutdatum i Moodle påverkar datumet då kursutvärderingen öppnar (utan slutdatum öppnas inte kursutvärderingen alls)!
Om din kurs slutar betydligt tidigare eller senare än periodens slutdatum och du därför vill senare- eller tidigarelägga kursutvärderingen, är det motiverat att justera slutdatumet i enlighet med det, men annars inte. Studerande och lärare kommer åt kursen också efter slutdatumet, endast kursens status ändrar från pågående till tidigare.   

3. Minimi antal svar: Minst 5 svar krävs för att resultatet ska visas.

4. Vem ser resultaten: Den som är insatt som lärare på kursen i Moodle kan se resultaten för de tre första frågorna och svaren på de öppna frågorna. Alla studerande som är registrerade på kursen i Moodle kan se resultaten för de tre första frågorna. Rektor och prorektorerna med ansvar för utbildning, får läsårsvisa rapporter över resultaten av de tre första frågorna för alla kurser. Prefekter, ämnesansvariga och programkoordinatorer får läsårsvisa rapporter över resultaten av de tre första frågorna för sina respektive ämnen. 

5. Förlängning av svarstiden: I Spark kan läraren vid behov förlänga kursutvärderingens sluttid med upp till 1 månad.

6. Tid för läraren att publicera sin respons är 10 dagar från att utvärderingen stängts. Responsen kan påbörjas redan då utvärderingen pågår och sparas som utkast.

7. Tid för studenterna att se resultaten är 31 dagar från att utvärderingen stängts.

8. Påminnelser: Spark skickar automatiskt ut två påminnelser/notifikationer till studerande; en då kursutvärderingen öppnar, och en 7 dagar innan utvärderingen stängs. Därutöver kan läraren vid behov aktivera 2 påminnelser under den tid kursutvärderingen är öppen

9. Mellanrespons: läraren kan samla in en egen mellanrespons med Spark. Enkäten kan innehålla max 10 frågor. Mellanresponsen stängs minst en vecka innan den egentliga kursutvärderingen öppnas. Kontakta Teaching Lab om du vill sätta in egna frågor.

spark edit

Aktivera utvärderingen

  • Kursutvärderingen aktiveras automatiskt genom standardinställningarna i din Moodle-kurs. Kontrollera dock att slutdatumet (I Moodle) är aktiverat och korrekt i dina kursinställningar. Utvärderingen kommer inte att starta eller vara synlig i Spark om inget slutdatum har angetts. Utvärderingsenkäten startar 1 vecka före slutdatumet och pågår i 3 veckor. Om kursen gär över flera perioder eller är en självstudiekurse, och du vill att studerande ska ha tillgång till enkäten kan du i inställningar markera kursen som Non-stop och sedan aktivera enkäten genom att trycka på aktivera-knappen. 

Redigera inställningar

  • Logga in på Moodle och navigera till verktyget Spark.
  • Välj den kurs som du vill redigera.
  • Gå till inställningar genom att trycka på ändra-ikonen.
  • Justera utvärderingsperioden genom att ändra slutdatum för att förlänga utvärderingstiden. Kontakta Teaching Lab om du vill ändra startdatum. Om din kurs är aktiv under flera perioder kan du ställa in kursen som 'Non-stop', kursutvärderingen är öppen under hela perioden och deltagarna kan göra kursutvärderingen när de slutfört kursen på egen hand.   
  • Spara dina ändringar för att tillämpa de nya inställningarna.

Visa resultat

  • Logga in på Moodle och navigera till verktyget Spark.
  • Välj den kurs som du vill visa återkoppling för.
  • Navigera till resultatavsnittet (rapport ikonen) för att se den insamlade återkopplingen.
  • Granska och beakta återkopplingen från deltagarna. 

Svara på återkoppling och publicera rapporten

  • Logga in på Moodle och navigera till verktyget Spark.
  • Välj kursen och gå till återkopplingsresultaten (svara på responsen).
  • Svara på återkopplingen genom att lägga till dina kommentarer eller ta upp specifika punkter som deltagarna har tagit upp.
  • Förbered rapporten genom att sammanställa återkopplingen och dina svar.
  • Publicera rapporten till deltagarna genom att välja alternativet Publicera och se till att den är synlig för alla registrerade deltagare.

Viktigt! 

  • Se till att kursdatumet är korrekt i kursinställningarna i Moodle (slutdatum för kursen). Kursutvärderingsundersökningen startar automatiskt 7 dagar innan slutdatumet och avslutas 14 dagar efter.
  • Va i kontakt med Teaching Lab om du vill lägga till frågor eller behöver hjälp med ovanstående. 

Hur ser jag rapporten?

När kursutvärderingsenkät är stängd, kan du som lärare se resultaten genom att klicka på rapport-ikonen för kursen ifråga: Spark meddelar när kursutvärderingen stängs.

Ikon spark


Hur skriver jag respons till studerandes feedback?

Du ger din respons genom att i Spark välja att se rapporten för din kurs och fylla i din respons i fältet “Response to feedback”:

spark respons

Mera Instruktionerna hittar du i manualen under. Tillsvidare finns instruktioner enbart på engelska:

Spark feedback service - Instructions for teachers (v 3.2)

Kommunicera betydelsen:

  • Förklara effekterna: Låt deltagarna veta hur deras feedback direkt påverkar kursförbättringar och undervisningsmetoder.
  • Dela med dig av framgångshistorier: Lyft fram tidigare förändringar som gjorts baserat på studenternas återkoppling för att visa dess värde.

Integrera återkoppling i kursen:

  • Diskutera återkoppling regelbundet: Nämn återkopplingsprocessen i början av kursen och under hela kursens gång.
  • Avsätt tid på lektionen: Avsätt några minuter under lektionen för att studenterna ska kunna fylla i utvärderingarna.

Gör det enkelt och lättillgängligt:

  • Spark ger påminnelser: Men du kan själv vara aktiv att påminna studerande att göra kursutvärderingen. 
  • Förenkla åtkomsten: Se till att studerande vet hur de kommer åt Spark i Moodle eller utvärderingslänken. 

Svara på återkoppling:

  • Visa uppskattning: Bekräfta den mottagna feedbacken och diskutera hur den ska användas.
  • Genomföra förändringar: Gör synliga förändringar baserat på återkopplingen och informera studerande om dessa förändringar.

Förutom att kursutvärderingen är en viktig återkopplingsprincip för att kunna utveckla kursinnehåll och undervising, ger det också möjligheten att synliggöra goda studiealternativ på Hanken. Guldstämpel-premieringen är en indikation att kursen har ett gott omdöme från studerande.

För att få Guldstämpel behöver kursen ha minst 4,0 på alla tre standardfrågorna med en svarsrespons på minst 35%. 

Mer information om Guldstämpel hittar du i Premiering av Undervisning 

Kalender