| 15.01.2025

Hankenforskaren Christian Grönroos belönad med det prestigefyllda Don Schultz-priset

Professor emeritus Christian Grönroos har tilldelats Don Schultz-priset för innovation, teori och praktik inom integrerad marknadskommunikation av Medill School of Journalism vid Northwestern University i Chicago.

Priset på 5000 dollar ges till personer som uppvisat excellens i sin undervisning av integrerad marknadskommunikation och som har skapat nya ramverk för att kommunicera med kunder.

Hankens långvariga professor Christian Grönroos är en banbrytande forskare inom marknadsföring. Han har utvecklat olika områden inom marknadsföring samt tjänstelogik och tjänstefiering, vilka bygger på att företag i sin verksamhet utgår från kundernas vardag med målet att hjälpa dem i sitt liv.

- Don Schultz är erkänd som den integrerade marknadskommunikationens (IMC) fader. Han besökte flera gånger Hanken. För mig är det en stor ära att bli tilldelad denna utmärkelse för min forskning. Jag uppskattar det mycket högt. Förutom min forskning på mina centrala områden, tjänster och kundrelationer, har jag strävat efter att komma med innovativa bidrag till utvecklingen av IMC.

Den flerfaldigt prisbelönta Grönroos främsta forskningsfokus ligger på tjänstemarknadsföring och relationsmarknadsföring, tjänstekvalitet och intern marknadsföring. Förutom detta har han arbetat med nya strategier för marknadsföring och marknadskommunikation. Grönroos forskning hör till den mest citerade inom tjänstemarknadsföring med integrerad marknadskommunikation.

- Vi är mycket glada över att kunna uppmärksamma Christians banbrytande bidrag till marknadsföringsområdet. Han är en av de allra bästa forskarna inom marknadsföring i Europa och därmed en värdig mottagare av Don Schultz-priset som belönar just innovation, säger Charles Whitaker, dekanus på Medill School.
Mera information om Don Schultz-priset hittar du på Medills webbsida:
Don Schultz Award