Användning av artificiell intelligens i studier och undervisning

På denna sida hittar du som studerande på Hanken information och riktlinjer för användning av artificiell intelligens som stöd i studier och undervisning.

Introduktion av AI-riktlinjer vid Hanken

Generativa AI-system, som stora språkmodeller, har blivit kraftfullare och mer tillgängliga, vilket ökar deras användning inom utbildning. AI kan påverka undervisning, lärande, bedömning och tillgång till utbildning. Hanken förbereder studenter för en framtid där AI används brett, och lärarna kan utveckla nya undervisningsmetoder.

Vi vill utforska AI:s potential och förbereda studenter för att förstå dess juridiska och etiska konsekvenser. Målet är att AI ska användas jämlikt och opartiskt, förbättra undervisningsmetoder och inlärningsupplevelser. Hanken är engagerad i etisk och ansvarsfull AI-användning.

Vår AI-vision och syfte:

  • Hjälpa studenter och personal att bli AI-kunniga.
  • Utrusta personalen för att stödja studenter i AI-användning.
  • Införliva etisk AI-användning i undervisning och bedömning.
  • Upprätthålla akademisk noggrannhet och integritet.
  • Dela bästa praxis för AI-användning i utbildning.

AI-literat: "En uppsättning kompetenser som gör det möjligt för individer att kritiskt utvärdera AI-teknik; kommunicera och samarbeta effektivt med AI; och använda AI som ett verktyg online, hemma och på arbetsplatsen" - AI Unplugged, Georgia Tech University

Våra riktlinjer följer universitetets regler för etik och dataskydd, samt GDPR (Regler och riktlinjer) och den europeiska AI-akten.

För att stödja AI-användning betonar Hanken:

  • Studenter ska uppfylla kursens mål och lärresultat.
  • Inlämningsuppgifter ska innehålla originalarbete.
  • Hänvisa alltid till AI-användning i studier.
  • AI-programvara ska vara tillgänglig för alla studenter.
  • AI-användning ska ta hänsyn till etiska överväganden och dataskydd.

AI

AI-baserade verktyg kan agera som en tutor eller coach som hjälper dig att bygga upp din egen kompetens när du studerar självständigt. På grund av att AI-språkmodeller kan ibland producera text vars ursprung och tillförlitlighet är oklar, och i värsta fall hallucinerad (falsk), bör verktygen endast användas som ett stödverktyg med akademiska och etiska överväganden. Du som studerande är alltid ansvarig för innehållet i alla dina arbeten.

Du kan bland annat använda AI-baserade verktyg till att: 

  • skapa frågor och frågeställningar som hjälper dig att kontrollera om du förstår svåra begrepp och koncept rätt. AI-baserade verktyg kan också erbjuda alternativa beskrivningar som kan vara lättare att förstå. Kom ändå ihåg att alltid verifiera att informationen som AI-verktygen ger är korrekt. Det gäller även referenser.  
  • språkgranska ditt arbete eller korrigera fel i kodning. Genom att studera de fel som AI-verktyget har flaggat för kan du lära dig av dem. Du har alltid ansvar för den slutliga texten och därför lönar det sig att granska vilka ändringar AI-verktyget föreslår innan du accepterar den bearbetade texten. Viktigt att dessutom spara den gamla versionen av uppgiften för uppföljning och rapportering.  
  • generera idéer eller ge en mall för ditt eget arbete och arbetsprocess. Du kan också få direkt feedback på din existerande text om förslag på hur du kan förbättra textens ton, struktur och argumentation.
  • transkribering av intervjudata via programmet Panopto.

Lärare har alltid rätt att förbjuda användningen av AI-baserade verktyg på sin kurs om hen anser att AI-baserade verktyg hindrar att uppnå kursens kompetensmål och lärresultat. Detta kan ske t.ex. på språkkurser, kurser om akademiskt skrivande och i kurser där studerande skall visa att de självständigt kan formulera argumentation.

I korthet förbjuder inte Hanken användningen av AI-baserade tjänster under skrivprocessen till att söka information, ta fram mall, hjälpa med omformulering eller med att förbättra språket i en råtext som studerande själv har skrivit så länge det inte förhindrar kompetensmål och lärresultat. Kom bara ihåg att alltid rapportera hur AI har använts om inte läraren ger andra instruktioner. 

AI-baserade verktyg kan fungera som stöd och hjälpa dig i din inlärning, men de måste användas rätt, och de ersätter inte din egen kompetens!


Hanken har följande AI-baserade verktyg för studerandes bruk:

  • Chatbot Microsoft Copilot
  • Automatisk undertext (transkribering) för filmer i Panopto
  • Automatiska förbättringsförslag på feedback som studerande ger varandra i Feedback Fruits (Peer review verktyg integrerat i Moodle)
  • Scopus AI för information- och litteratursökning

Hanken har uttrycklingen specifierat fall där AI-baserade verktyg inte får användas. Utöver dessa fall kan lärare förbjuda användning av AI-baserade verktyg på en kurs om det behövs för att uppnå kursens kompetensmål.

Om användning av AI-baserade verktyg är förbjudet på en kurs bör detta stå i den detaljerade kursbeskrivningen på kurssidan i Moodle. 

 AI baserade verktyg är alltid förbjudit i följande situationer: 

  • Då användningen av AI-baserade verktyg hindrar uppfyllande av kursens kompentensmål och lärresultat.
  • Mognadsprov.
  • Andra användningssätt som uttryckligen förbjuds av lärare på enskild kurs.

OBS! Det alltid förbjudet att rakt kopiera in text skapad av AI-baserade verktyg eller stora språkmodeller och påstå att detta är din egen text.

Om man upptäcker användning av AI-genererad text där det inte får användas utgör detta fusk. Fusk behandlas enligt Hankens handlingsplan vid fusk.

Grundregeln för användningen av AI-baserade verktyg på Hanken är att skribenten alltid bör beskriva i detalj hur verktyget har används i arbetet. Det här gäller både mindre kursarbeten och avhandlingar. Det räcker inte med enbart en referens till Microsoft Copilot eller ChatGPT utan beskrivningen skall också innehålla information om hur exakt det AI-baserade verktyget har använts. Läraren kan ge specifika instruktioner om detta. 

Beskrivningen skall finnas på ett ställe där det är lämpligt att berätta om hur du har arbetat under skrivprocessen, t.ex. i samband med en beskrivning av arbetets struktur eller i metodkapitlet. Det här beror på den typ av arbete som du jobbar på. Fråga kursens lärare eller din handledare om du är osäker. 

Exempel: 

Användningssätt Beskrivning i löpande text Referens i källförteckningen

ChatGPT har använts till att generera idéer och mall för kursarbete. 

"Jag har använt ChatGPT till att generera idéer för vad som är viktigt för en PESTEL analys med frågan "utför en PESTEL analys för logistikbranschen" till vilket ChatGPT genererade svaret "PESTEL är en omgivningsanalys som beaktar sex faktorer politik, ekonomi, sociala faktorer, teknologi, ekologiska faktorer och juridiska faktorer. I logistikbranschen..."  (OpenAI, 2023). "

Du kan klistra in hela svaret om det är relativt kort, men för längre svar är det bättre att spara dessa i en bilaga till ditt arbete. Beskrivningen skall följas med en referens till AI-baserade verktygets skapare; för ChatGPT är det företaget OpenAI. I källförteckningen skall varje prompt/fråga som har ställts till AI-baserade verktyg listas som egen referens. 

OpenAI. (2023). ChatGPT (version 3 maj) [Large language model]. https://chat.openai.com/chat Opens in new window

 

Notera vilken version av ChatGPT som har används. I OpenAIs ChatGPT används datum i version information men i andra verktyg kan detta uttryckas på andra sätt, t.ex. som version 3.6.9.

Panoptos automatiska undertexter användes för att transkribera intervjuer.  "Intervjuerna transkriberades med hjälp av en AI-baserad tjänst i programmet Panopto. Programmet skapade en första version av transkriberingar som jag sedan gick igenom, korrigerade fel tolkade ord och lade till information om talaren."  Ingen referens i källförteckningen behövs. 
ChatGPT har använts till att förbättra språket, formuleringar och strukturen i arbetet.  "För att förbättra språket och strukturen i arbetet har jag använt en artificiell intelligens-språkmodell vid namn ChatGPT (OpenAI, 2023). 

Arbetet genomgick en tvåstegsprocess av förbättring med hjälp av ChatGPT. Först matade jag in min original text in i modellen med syfte att granska grammatik, ordförråd och meningsskapande för att förbättra den övergripande språkliga kvaliteten. Förslag från ChatGPT granskades noggrant och användes där det var lämpligt. Därefter förbättrades arbetets struktur genom återkommande interaktioner med ChatGPT. Jag gav riktlinjer och specifika frågor som relaterade till organisationen och flödet av idéer i min original text med vilka ChatGPT genererade förslag och alternativa formuleringar som kunde förtydliga den logiska sammanhållningen och argumentationsstrukturen i mitt arbete. Jag gick igenom alla förslag och integrerade enbart de i den slutliga versionen som bibehöll arbetets ursprungliga avsikt och röst. 

Det är viktigt att notera att ChatGPT:s roll var strikt begränsad till att ge förslag och hjälpa till i revideringsprocessen. Jag fattade själv slutliga beslut angående användning av förslag och revideringar för att säkerställa att arbetet återspeglar mitt perspektiv och min förståelse av ämnet."

Observera att det här är en exempel beskrivning. Din beskrivning skall beskriva vad du har gjort exakt. 

OpenAI. (2023). ChatGPT (version 3 maj) [Large language model]. https://chat.openai.com/chat Opens in new window

 

Instruktionerna för hur AI-baserade verktyg skall refereras till utvecklas och uppdateras vid behov. Läs mera på APAs hemsidor

 

Lärare får använda detektionsprogram för att identifiera AI-genererad text. Om du inte har uttryckt tillräckligt tydligt hur du har använt dig av AI i ditt arbete riskerar du att bli anklagad för fusk om det identifieras AI-genererad text i ditt arbete. Falska detektioner är också möjliga. För att gardera dig mot att bli anklagad för fusk är det viktigt att du kan bevisa de steg du har tagit i skrivprocessen. Att kunna öppet redogöra för de steg man har tagit i processen är en central del av akademisk integritet och pålitlighet. Det här är alltså ingenting nytt, men på grund av att detektionsprogram kan ge falska positiva kan flera studerande oftare bli tvungna att bevisa vilka steg de har tagit i skrivprocessen. 

  • Spara alla halvfärdiga versioner på ditt arbete tills ditt arbete är godkänt och bedömt. Du kan t.ex. börja med att spara om arbetet med dagens datum i filnamnet. På det sättet kan du visa hur skrivprocessen har framskridit i efterhand. 
  • Behåll rådata tills ditt arbete är godkänd och bedömt. Kom ihåg att följa Hankens datahanteringsprocess!
  • Beskriv alltid öppet, tydligt och detaljerat hur du har använt dig av AI-baserade verktyg.
  • Använd sunt förnuft! Fundera först om det du vill använda AI-baserade verktyg till är etiskt rätt och fördelaktigt för din inlärning i uppgiften. Om du vill använda AI-baserade verktyg för att själv undvika att göra något som är en central del av uppgiften handlar det om fusk. 

Alla fall av fusk hanteras enligt Hankens handligsplan vid fusk. 

Det är alltid fusk att fabulera data, referenser och fakta även om du inte skulle vara medveten om att det svaret som det AI-baserade verktyget har gett dig är fabulerat. Du har ansvar över det arbetet som du lämnar in. Du måste känna till alla referenser och kontrollera deras pålitlighet.