| 24.09.2024

Tre nya arbetslivsprofessorer vid Hanken

Laura Ihanainen, Oskar Korkman och Kevin Deegan har utnämnts till arbetslivsprofessorer vid Hanken. De är knutna till institutionen för marknadsföring mellan 1.9.2024-31.8.2026.

Laura Ihanainen

Laura Ihanainen är specialiserad på hållbar utveckling,särskilt på hållbara värdekedjor för livsmedel och dagligvaruhandel. Under de senaste åren har hon fördjupat sin expertis i EU:s ESG-reglering.

Ihanainen kommer att ha en ledande och stödjande roll i projektansökningar samt hålla seminarier och föreläsningar för doktorander. Hon har en doktorsexamen i marknadsföring från Helsingfors universitet och har arbetat både inom den akademiska världen och inom detaljhandeln och mjukvaruindustrin. För närvarande är hon Senior Sustainability Manager på Kesko.

- Jag ser fram emot att samarbeta med alla begåvade kolleger och studenter på Hanken. Jag tror att jag kan lära mig mycket och samtidigt bidra med min kunskap från näringslivet och min akademiska bakgrund. Tillsammans kan vi skapa fina projekt och lärandeupplevelser, säger Laura Ihanainen.

Oskar Korkman

Oskar Korkman är expert på frågor som rör marknadsfokuserad strategiutveckling och kundinsikter.

I Korkmans arbete som arbetslivsprofessor ingår att etablera nya kontakter och sätt att samarbeta med företag och olika akademiska discipliner för att öka samhällspåverkan. Han kommer också att föreläsa för studenter.

Korkman har en doktorsexamen i marknadsföring från Hanken och har arbetat med globala företag och olika organisationer i Finland som till exempel Sitra, Business Finland och VTT. Han arbetar nu på Alice Labs, ett konsultföretag som han var med och grundade.

- Jag är glad över att återvända till Hanken. Marknadsfokus är avgörande för att finska företag ska lyckas. I Finland tenderar vi att tänka på innovation på ett sätt som är inriktat på produktion och teknik. Därför känns det viktigt att arbeta tillsammans med mina kolleger på institutionen för marknadsföring för att stärka det finska marknadsföringskunnandet, säger Oskar Korkman.

Kevin Deegan

Kevin Deegans expertis ligger i att främja en innovationskultur där individer får möjlighet att utmana sig själva och utvecklas. En viktig aspekt av hans ledarskapsvision är att driva beslutsfattande genom strategisk tolkning av data och insikter.

Som arbetslivsprofessor kommer Deegan att vara aktivt involverad i att föreläsa, utforska möjligheter till samarbete mellan Hanken och näringslivspartners samt se till att studenterna får framåtblickande perspektiv i sin utbildning.

Deegan har en examen från University College Cork, Irland, och en doktorsexamen i livsmedelsvetenskaper från Helsingfors universitet. Sedan dess har han haft ledande roller på Valio och Saarioinen inom området för konsument- och marknadsinsikter. För närvarande arbetar han på Valio som Vice President för innovation.

- Det är en ära att ha blivit utnämnd till arbetslivsprofessor vid Svenska handelshögskolan. Jag vill bidra med praktiska insikter för att skapa en inlärningsmiljö som kombinerar teori och praktik. Mitt mål är att inspirera studenterna att tänka kritiskt och innovativt, samtidigt som jag bidrar till att utveckla kopplingen mellan högskolan och näringslivet. Jag ser fram emot att samarbeta med både kolleger och studenter under min tid på Hanken, säger Kevin Deegan.

Laura Ihanainens foto: Antti Rintala
Oskar Korkmans foto: privat
Kevin Deegans foto: Valio