| 12.01.2017
Regelbundna serviceavbrott varje månad
När Shibboleth uppdateras, kan du inte logga in i de flesta IT-system. Moodle och andra linuxservers uppdateras samtidigt. Microsoftservrar uppdateras dagen före.
Alla IT-system, och de servrar de finns på, kräver regelbundet underhåll för säkerhets- och systemuppdateringar. Varje system har sin egen uppdateringstidtabell, och sker vanligen en gång i månaden.
Hankens uppdateringar sker vanligen månadens andra (ibland tredje) torsdagskväll och fredageftermiddag.
- Microsoftservrar och -produkter uppdateras på torsdagkväll 18:00- och då kan det förorsaka korta avbrott i åtkomst av nätskivor od.
- Shibboleth-, Moodle- och andra servrar uppdateras fredag eftermiddag, vanligen kl 14:00-
- Då Shibboleth uppdateras kan du inte logga in i något IT-system som utnyttjar Shibboleth - dvs de flesta system på Hanken!
Däremot kommer du åt nätskivorna, din e-post och allt i Office365, Hankens datorer och WLAN när Shibboleth uppdateras. - Avbrotten normalt högst två timmar, men går ofta betydligt snabbare.
- Vid akuta säkerhetsrisker och radikala fel kan uppdateringar av olika system ske utanför dessa tider.
Tidpunkterna för uppdateringarna sätts in i kalendern med taggen "serviceavbrott" Opens in new window
Avbrottet i Shibbolethtjänsterna som skedde natten mellan 12-13.1.2017 berodde på ett kabelarbete i Esbo.
Läs mer om de regelbundna avbrotten under IT-tjänster. Opens in new window
Vi beklagar de olägenheter avbrotten förorsakar dig som användare.
Datacentralen