| 29.09.2021
Ny bok av emeritusprofessor Christian Grönroos
Emeritusprofessor Christian Grönroos har i september publicerat boken "Tjänstefiering. I kundens ögon är alla företag tjänsteleverantörer" (Volante, Stockholm 2021).
Att ha kunden i fokus har varit ett slagord i företagsledning och marknadsföring. Enligt Grönroos nya bok verkar företag idag allt mer i vad man kan kalla för ”kundens tidevarv” och det gäller därför att gå vidare från ”kunden i fokus” till ”kundens fokus”. Alla kunder, oberoende av vad det gäller, vill bli hjälpta av företag (och andra organisationer t.ex. inom den offentliga sektorn) istället för att bara köpa varor och tjänster. Kunder vill med andra ord bli betjänade med varor och tjänster – därav kommer bokens titel ”tjänstefiering”.
I boken behandlas hur företagsledningen ska tänka om för att kunna ta kundens fokus så att organisationen kan transformeras till en betjänande, det vill säga hjälpande organisation.