Krisen i Röda havet: Suezkanalen är inte den enda flaskhalsen som hotar att störa globala leveranskedjor
I en artikel för The Conversation skriver Hankens Sarah Schiffling tillsammans med Matthew Tickle från University of Liverpool hur Suezkanalen inte är den enda flaskhalsen som hotar de globala leveranskedjorna.
Färre än 30 fartyg har attackerats av huthirebeller sedan de i november beslagtog fartyget Galaxy Leader som har anknytning till Israel. Det är ett relativt litet antal jämfört med de tusentals fartyg som har passerat genom området sedan dess.
Till skillnad från 2021 då Suezkanalen blockerades fungerar trafiken fortfarande på genvägen mellan Asien och Europa. Fartygen kan också åka runt Afrika, även om det ökar restiden med en till två veckor och kostar cirka 1 miljon dollar.
Som en reaktion har containerpriserna ökat kraftigt, men inte lika mycket som under coronaviruspandemin. Passagen genom Röda havet till Suezkanalen har också tidigare varit blockerad, på grund av krig mellan 1967 och 1975. Men orsakerna till de anfall som genomförs för att skydda den globala handeln ligger sannolikt djupare än så. Globala leveranskedjor har blivit mycket viktigare för vardagslivet sedan 1970-talet, så effekterna av störningar i Röda havet är nu mycket större. Dessutom är Bab el-Mandeb bara en av flera maritima flaskhalsar som är avgörande för världshandeln.
Läs hela artikeln (på engelska):
Red Sea crisis: Suez Canal is not the only ‘choke point’ that threatens to disrupt global supply chains (The Conversation)
Artikeln är skriven av Sarah Schiffling, biträdande direktör för Hankens HUMLOG-institut och lektor Matthew Tickle vid University of Liverpool.