Kaj Storbacka ny Hanken Foundation Professor – vill inleda samarbete med nytänkande företag
Storbacka kommer till Hanken från Nya Zeeland, där han varit professor på University of Auckland Business School. I sin nya position på Hanken vill han inleda samarbete med företag som är intresserade av att tänka i nya banor för att påverka och forma marknader. Han hoppas också på att företag ska kontakta honom.
- Jag vill samarbeta med företag som har som mål att delta i att forma marknaden istället för att enbart reagera på den. Målsättningen är att starta ett konsortiumprojekt med företag som inte konkurrerar med varandra för att de ska kunna dela med sig av sina erfarenheter.
Enligt Storbacka erbjuder kristider sällsynta nya möjligheter för företag att ta den marknadsstyrande rollen.
- Både företag och konsumenter är vanligen rätt så konservativa, men nu under coronapandemin är alla tvungna att tänka om. Kriser sätter också igång förändringar som borde ha skett för länge sedan. Ett exempel på det här är den digitala accelerering vi upplevt under de senaste månaderna.
Före tiden på Nya Zeeland har Storbacka varit professor på Nyenrode Business Universiteit i Nederländerna och professor i marknadsföringsstrategi på Hanken. Storbacka har under hela sin karriär kombinerat akademisk och tillämpad forskning och han har bland annat en över 30 års erfarenhet av att vara strategikonsult för europeiska och globala företag.
Kim Karhu, ordförande för Stiftelsen Svenska handelshögskolan, är mycket nöjd över nyrekryteringen.
- Ett nära samarbete med näringslivet är en av hörnstenarna i Hankens strategi och vi är mycket glada över att professor Storbacka knyts till högskolan. Därför har Stiftelsen beslutat finansiera Kaj Storbackas position som Hanken Foundation Professor, konstaterar Karhu.
Kaj Storbacka: tel. 0400 645 401