Hankenstudenter deltog i den nordiska finalen i brandingtävling
Hanken har i samband med kursen Branding project deltagit i kosmetikföretaget L’Oréals tävling Brandstorm i över 10 år redan. Tävlingen går ut på att man får ett brandinguppdrag av L’Oréal som man sedan pitchar för företagets ledning.
-Jag är oerhört stolt över hur fint våra studenter klarade både uppgiften och den knivskarpa konkurrensen med de andra tävlande. Standarden bland de tävlande var väldigt hög i år, konstaterar Åke Finne, lektor i marknadsföring och lärare i Branding project-kursen.
Hanken har valt att delta i just den här tävlingen då den är väldigt internationell samtidigt som den går bra att anpassa till undervisningen. Årets tävlingsuppgift gick under rubriken Crack the new codes of beauty. De tävlande skulle anpassa sin lösning till AI, VR, AR (augmented reality) eller NFT (Non-fungible tokens) så det handlade verkligen om att skapa morgondagens marknadsföring och teknik kombinerat med att starkt kundfokus.
-Via kursen har vi haft möjlighet att ge våra studenter extra coachning inför tävlingen och vi har också föreläsningar i image management. Under några få minuter skulle studenterna få fram att de förstår sig på kunderna, att de vet vad andra håller på med på marknaden och hur de skulle genomföra detta strategiskt, berättar Finne.
Vinnaren i den internationella finalen i juni säkrar en tremånaders praktikplats på L’Oréals företagskuvös i Paris där man har möjlighet att jobba vidare med sitt vinnande förslag.
Hanken deltog i årets Brandstorm med tre lag:
• Team Worldwide (Pavla Pařízková, Juliette Placer, Jiachun Zheng)
• Team B-YOND (Salomé Bayle, Erica Alexandra Niiniaho, Ksenia San Luis Kravtseva)
• Team All of a kind/ONYX ONYX (Emma Aleksandra Joutsila, Jasu Palosaari, Severi Jonatan Svahn)