| 19.09.2024

Hankens center för tjänsteforskning CERS firade 30 år

Christian Grönroos, Per Kristensson och Johanna Gummerus
Hankens center för tjänsteforskning CERS (Centre for Relationship Marketing and Service Management) firade sitt 30-årsjubileum med en festlig tillställning på högskolan 12 september.

På tillställningen med namnet ”30 Years Past, Looking into the Future” framförde bland annat professor Jochen Wirtz, en nära samarbetspartner och kollega till CERS, sina hjärtliga gratulationer.  

– CERS har utvecklats till ett av de främsta globala forskningscentren med ett ständigt engagemang i banbrytande och innovativ tjänsteforskning som verkligen tänjer på kunskapens gränser.

CERS har genomgått många förändringar under de senaste åren. Detta illustrerades av både den tidigare direktören, professor Kristina Heinonen (2010-2023), och en video som sammanfattade utvecklingen vid centret 2019-2024. I sitt tal reflekterade Heinonen över vad centret har åstadkommit.

–  CERS fokus har under 30 år utvecklats för att möta kritiska samhällsutmaningar, bland annat frågor gällande välbefinnande, beteendeförändringar och tjänsteinnovationer. Genom vårt engagemang i ett framåtsträvande samarbete främjar vi utveckling och bidrar till positiv förändring på marknader och samhället i stort.

Evenemanget leddes av CERS nuvarande direktör, professor Johanna Gummerus, medan forskardoktor Larissa Becker agerade som konferencier. Gummerus delade med sig av sin vision för CERS framtid. 

– Under det kommande decenniet kommer vi att fortsätta att bedriva forskning i den nordiska skolans anda: att våga vara annorlunda och driva marknadsföringsforskningen framåt. Vi kommer att lägga stor vikt vid att skapa projekt som gör det möjligt för oss att arbeta med företag och bidra till samhället. Jag är övertygad om att vi kan utvecklas enbart genom att samarbeta över disciplingränserna, med stöd av solidaritet inom CERS, Hanken och den akademiska världen

Per Kristensson, professor i psykologi och chef för CTF vid Karlstads universitet, höll ett huvudanförande som granskade tjänsteforskningen under de senaste 30 åren. Han lyfte också fram CERS kontinuerliga påverkan på samhället. Dessutom delade Deirdre O’Loughlin, professor i marknadsföring vid Kemmy Business School vid University of Limerick, med sig av insikter om framtiden för forskning inom konsumenttjänster i en alltmer komplex och osäker värld.

Under evenemanget delades Grönroos Service Research Award 2024 ut till professor Per Kristensson.  

Läs mer om CERS här: 
CERS - Centre for Relationship Marketing and Service Management

Foto: Frej Vuori