Hankenbyggnaden i Helsingfors – ett unikt kulturhistoriskt konstverk
Svenska handelshögskolan (Hanken) grundades 1909 och på 1940-talet hade skolan vuxit ur sin ursprungliga byggnad. Då arrangerades en arkitekttävling som vanns av den unge arkitekten Kurt Simberg. Han skapade en ultramodern byggnad och de formgivare som samarbetade med honom är välkända än i dag: Olof Ottelin ansvarade för inredningsarkitekturen, Lisa Johansson-Pape skapade armaturerna, Dora Jung stod för textilierna och Yki Nummi valde färgpaletten. Byggnaden stod färdig år 1953.
– Efterkrigstidens Finland var fattigt och Hanken var ett av alla projekt som startade från noll. Det fanns i princip inga pengar, möbler eller tyger, berättar Päivi Helander som är medförfattare till boken Olof Ottelin, En inredningsarkitekt tar form och lärare vid Aalto-universitetets högskola för konst, design och arkitektur.
Den nya byggnaden uppfördes med hjälp av donationer: studentkåren hjälpte till att samla in pengar och bidrag kom också in från andra länder, bland annat Sverige. När dåvarande Hankenrektorn vid ett seminarium i Danmark frågade vad danskarna kunde göra för att hjälpa till – när svenskarna redan hade varit så hjälpsamma – bestämde sig danskarna för att bidra till att finansiera möblerna.
– Olof Ottelin och Lisa Johansson-Pape åkte till Köpenhamn för att handplocka möbler, huvudsakligen från Fritz Hansen och i synnerhet Hans Wegners alster. Olof Ottelin ritade nästan allt annat här på Hanken, till exempel universalstolen Status som fortfarande finns på många platser i byggnaden, berättar Helander
Olof Ottelin – en verklig pionjär
Ottelin var en av de första inredningsarkitekterna i Finland, en pionjär som bidrog till att forma yrket till vad det är i dag. Han var chef för Stockmanns möbelavdelning, som vid den tiden var Finlands främsta inredningsarkitektkontor.
– Armstöd och bordskanter med böjda former är typiska för Olof Ottelin. Han konstaterade alltid att möblerna ska ha värme och mjuka vinklar eftersom världen utanför är så kall, berättar Helander.
Ottelin gillade också att lägga till fyndiga detaljer i sina alster. Som stor sportfantast formade han till exempel benen till bordet Pik-nik som basebollträn.
Ottelins favoritfärger i inredningen var rött och blått. Helander påpekar att det knappt finns något vitt på Hanken, till skillnad från dagens vita finska inredningsstil.
– Väggfärgerna har en gul eller elfenbensfärgad ton som kombineras med grönblå toner i möbler och golv. Ursprungligen hade varje korridor en färgskala, det fanns till exempel en blå korridor med blått linoleumgolv, blå bordsskivor och blå lampor.
Bevara ett kulturarv
Både byggnaden och originalmöblerna har restaurerats genom åren och stor vikt har lagts vid att bevara den unika miljön och det kulturarv Hanken representerar. Under en period flyttades en hel del av möblerna undan till källaren eftersom de ansågs vara omoderna, men under en restaurering på 1990-talet flyttade arkitekten Eric Adlercreutz och hans team tillbaka möblerna.
– Finland har dessvärre en historia av att riva gamla byggnader, och detta gör Hankenbyggnaden extra speciell. Det är fint att studenterna får möjlighet att studera i denna unika atmosfär. Kurt Simberg och hans team samarbetade fantastiskt bra, konstaterar Helander.
Hanken deltog i år för första gången i Helsinki Design Week med tre guidade rundturer för allmänheten. Rundturerna, som var fullbokade, guidades av Päivi Helander (finska och engelska) och Hankens arkitekt Johannes von Martens (på svenska).
Text: Jessica Gustafsson
Möbelbilderna: Christian Jakowleff
Studera på Hanken:
Studier på Hanken öppnar många dörrar!