| 08.10.2024

Hanken introducerar en ny, unik kurshelhet för att stödja studenternas hållbara prestationsförmåga och välbefinnande

Gruppbild av alla nya Bachelor in Business-studenter
Arbetslivet efter pandemin har visat sig vara utmanande för många, med bristande engagemang, utbrändhet, tristess, avhopp och så kallad tyst nedtrappning, särskilt bland de yngre arbetstagarna.

Fenomenet är globalt och kostsamt för samhället. Hanken satsar nu på förebyggande åtgärder genom en ny kurshelhet vars mål är att förse studenterna med insikter, verktyg och långsiktigt stöd för att navigera studie- och arbetslivets utmaningar och vända den negativa trenden.

Kurshelheten Navigator, är obligatorisk för alla studenter på Hankens nya engelskspråkiga Bachelor in Business-program. Kurserna sträcker sig över 1,5 år och omfattar sex studiepoäng. Hösten 2025 är målet att utvidga initiativet till att omfatta även det svenska kandidatprogrammet. 

– Vi är stolta över att kunna erbjuda något som kan betraktas som en juniorversion av en ledarskapsutvecklingsprocess inom ett MBA-program. Det faktum att gruppen kommer att arbeta tillsammans kring dessa teman under hela 1,5 år ger dem en unik chans att skapa sammanhållning och öva på att sparra och stötta varandra, säger Mika Gabrielsson, Hankens prorektor med ansvar för utbildning.

Stöd från Hankens partnerföretag

Hankens partnerföretag har visat ett stort intresse och stöd för Navigatorkursen hittills, bland annat har de erbjudit sina lokaler för olika workshoppar.

– Deltagarna får genomgå en unik process med tillgång till förstklassiga verktyg. Alla studenter får bland annat en WorkPlace Big 5-personlighetsprofil och tillgång till Aisti Healths holistiska välbefinnandeundersökning, berättar Hankens arbetslivsprofessor Christina Dahlblom.

Dahlblom har utformat Navigatorkursen och genomför pilotomgången tillsammans med flera av Hankens professorer.

– I mitt arbete som ledarskapscoach har jag märkt att grundläggande färdigheter som självkännedom, självledarskap, tids- och energihantering samt interaktionsfärdigheter ofta saknas även bland mycket seniora ledare. Jag har länge tänkt att det är något man bör lära sig så tidigt som möjligt. Det har varit en dröm som gått i uppfyllelse att få skapa en introduktionskurs där vi ger studenterna utrymme, verktyg, coachning och möjlighet att börja träna på dessa färdigheter redan under studietiden, säger Dahlblom.

Robert Ciuchita, Christina Dahlblom och Lari Hintsanen
Robert Ciuchita, direktör för Hankens Bachelor in Business-program, Christina Dahlblom, Hankens arbetslivsprofessor och Lari Hintsanen, vd för Deloitte Finland.

Robert Ciuchita, direktör för Hankens nya Bachelor in Business-program, berättar att Hanken har gjort en hel del benchmarking i samband med utformningen av Navigatorkursen.

– Vi upptäckte att lärosäten som täcker dessa ämnen gör det genom valfria kortare kurser, workshoppar eller online. Navigatorkursen, som är obligatorisk och sträcker sig över en längre tid med hela gruppen samlad från början, har som mål att skapa verkliga beteendeförändringar, inte bara inspirera dem som redan är intresserade. Den här lärandestigen ger deltagarna möjlighet att ta ett steg tillbaka från föreläsningarna varje månad för att reflektera över sina framsteg och vilka förändringar som behövs. Studenterna gör detta i en trygg, samarbetsinriktad och stödjande miljö med hjälp av validerade ramverk och verktyg. Jag önskar att jag hade haft en liknande möjlighet under mina kandidatstudier, säger Ciuchita.

”En ypperlig möjlighet”

Den första heldagsworkshoppen för Navigatorkursen hölls den 10 september på Deloittes huvudkontor i Helsingfors och ytterligare en workshop ska snart arrangeras på Spondas kontor.

Lari Hintsanen, vd för Deloitte Finland, upplever att det är viktigt att stödja ett projekt där studenterna redan under studietiden får lära sig så kallade metakunskaper för arbetslivet.

– Företagens framgång bygger på kompetenta människor och välbefinnande är en förutsättning för kunskapsarbete. När människor är fysiskt och psykiskt friska kan de engagera sig i meningsfullt arbete, kontinuerligt växa i sina karriärer och lära sig nya färdigheter, vilket gynnar alla inblandade. På Deloitte är ett av våra viktigaste löften till våra medarbetare ett livslångt lärande. Det var just av dessa skäl som vi ville engagera oss i Navigatorkursen, säger Hintsanen.

Studenterna Kayleigh Karinen och Irina Sokolova deltog i workshoppen på Deloitte. De tycker att det är fint att Hanken satsar på en dylik kurshelhet.

– Det är en unik och ypperlig möjlighet att få de här verktygen så här tidigt i studierna. Jag hoppas att Navigatorkursen hjälper speciellt dem som inte kommer från Finland. Att lära sig dessa olika färdigheter hjälper oss att anpassa oss till det finska arbetslivet och utvecklas, säger Karinen, som har vuxit upp i USA, men hennes farfars farföräldrar är från Finland.

Sokolova, som kommer från Ryssland, säger att det bästa med Navigatorkursen hittills är att det finns tid för självreflektion.

– I dagens snabba värld har vi ofta inte tid att stanna upp och reflektera över våra vanor och vårt dagliga liv. Den här workshoppen har gett mig en motivationsboost eftersom vi sätter upp mikromål att arbeta mot i framtiden. Jag hoppas få verktyg för att bättre förstå mig själv och andra, förbättra mina kommunikationsfärdigheter och arbeta för hållbara resultat både gällande mina studier och mitt allmänna välbefinnande.

Kayleigh Karinen och Irina Sokolova
Hankenstudenterna Kayleigh Karinen och Irina Sokolova.

Karinen och Sokolova är en del av den första gruppen studenter i Bachelor in Business-programmet, som inleddes på hösten. De kommer från olika bakgrunder: Karinen har redan en magisterexamen i lingvistik från Helsingfors universitet och driver ett eget konsult- och tränarföretag inom idrott, medan Sokolova kom till Hanken direkt efter att ha avslutat ett IB-program i Joensuu. 

– Jag sökte till Hanken för att jag vill skaffa mig företagsekonomisk kompetens som gör det möjligt för mig att vara mer hållbar och innovativ i mitt företag och att utveckla min verksamhet. Jag ville också studera svenska. Hanken är en högt ansedd handelshögskola med en sammansvetsad gemenskap. Här får man mer individuell tid med professorer än med enbart exempelvis undervisningsassistenter, säger Karinen.

Sokolova håller med och säger att Hanken har ett mycket gott rykte.

– Många har berättat för mig att lärarna är väldigt hjälpsamma, att det ordnas många trevliga evenemang och att det är lätt att få vänner på Hanken.

Hankens nya Bachelor in Business-program med 80 studieplatser fick 1 337 ansökningar från 80 olika länder. Ansökningstiden för programmet med start hösten 2025 öppnar den 8 januari.

Text: Jessica Gustafsson och Christina Dahlblom
Foto: Gustaf Hafström och Jessica Gustafsson