ENGAGE.EU Europitch på Hanken: "Sparka ut de gamla dinosaurierna och välkomna in enhörningarna"
– Alltför ofta kämpar Europa i konkurrensen med globala krafter som USA och Kina. Det är dags för oss européer att förenas och hjälpa våra bästa och mest begåvade talanger i innovationsarbetet. Europa behöver fler entreprenörer som kan skala upp sina företag, konstaterade Markus Wartiovaara, direktör för Hanken Business Lab, i sitt välkomsttal.
Magret Jokela, programchef på Hanken Business Lab, berättar att evenemanget ENGAGE.EU Europitch är ett banbrytande samarbete inom universitetsalliansen ENGAGE.EU.
– Vi arbetade tätt tillsammans med universitet inom alliansen för att föra samman alla dessa fantastiska företag på Hanken.
Deltagarna i ENGAGE.EU Europitch kom från Spanien, Österrike, Norge, Nederländerna och Finland, och företagen arbetar bland annat med ett nytt sockersubstitut, miljövänlig betong och ljudisolerande munskydd för datorspel. Ett av företagen på scenen var Done Robotics, som är medlem i Hanken Business Lab i Vasa. Företaget skapar lättanvända robotar för att hjälpa människor att arbeta mer effektivt.
– Just nu fokuserar vi på sjukvården med en desinficeringsrobot. Sjukhusbakterier är ett stort problem inom vården och manuellt är det både svårt och tidskrävande att desinficera utrymmena. Vår robot sköter det på kort tid och kan jobba dygnet runt, berättar Thomas Höglund, vd och grundare av Done Robotics.
Företaget har utvecklat en självgående basmodul och desinficeringsmodulen kan lätt bytas ut till något annat, exempelvis en robot för att transportera sängar på sjukhus.
– I dagens läge behövs det en eller två personer att flytta sängar på ett sjukhus och transportsträckorna kan vara långa. Om sängen är tom, kan vår robot ensam flytta den exempelvis till sjukhusets tvättcentral, berättar Höglund.
Done Robotics planerar att expandera till äldrevården, både med logistikrobotar och sociala robotar, som kunde hjälpa de äldre med påminnelser, råd och minnesövningar. Höglund, som också har ett annat uppstartsföretag, tolkningsappen Understandify, tycker att ENGAGE.EU Europitch-evenemanget var ett jättebra tillfälle att få synlighet och feedback av investerare och varumärkesexperter.
– Mina företag strävar till den globala marknaden så det är viktigt att höra hur våra idéer kan lösa problem även på andra håll i världen. Det är fint att få delegationer hit från andra länder och på så sätt bygga en internationell gemenskap av uppstartsbolag, säger Höglund.
Vid evenemangets slut tackade direktör Markus Wartiovaara deltagarna genom att säga att det är tid för en förändring.
– Det är dags att sparka ut de gamla dinosaurierna och ta in de unga företagen som kanske i framtiden blir enhörningar. Förhoppningsvis kommer ni att skapa ett annorlunda Europa som är mer inspirerande, erbjuder fler arbetstillfällen och möjligheter samt en god livskvalitet för alla i Europa.
Företagen som deltog i ENGAGE.EU Europitch på Hanken den 29 november var Zenyth Innovations, Metadox, Smiling Food, Yopla, Reveel, Lensor, Tether, Done Robotics och Inari. Expertpanelen bestod av Sofia Lund, grundare av S Factor Company, Janiina Kauppinen, investeringsdirektör vid Vendep Capital, och Henrik Steinbrecher, executive in residence på Hanken.
Text: Jessica Gustafsson
Foton: Oscar Kääriäinen