Doktorsavhandling: Fortbildning är mer ”fort” än ”bildning”
Maria Forss doktorsavhandling handlar om hur fortbildning arrangeras för sjukskötare i en finländsk sjukvårdsorganisation. Enligt forskning är fortbildning viktig för organisationer som ett strategiskt verktyg för att möta, bemästra och skapa förändringar. Tidigare forskning kring fortbildning har ofta kretsat kring pedagogiska lösningar eller lärande där fortbildning uppfattas som något neutralt. Forss avhandling tillför fortbildningsforskningen ett retoriskt maktperspektiv, där fortbildning inte behandlas enbart som något positivt.
- Fortbildning kan vara handlingar med potential för normativ kontroll och således kan den vara partisk och värdeladdad. Redan begreppet fortbildning (fort + bildning) ger upphov till en mångbottnad förståelse, därav avhandlingens titel, förklarar Maria Forss, som numera arbetar som lektor inom undervisning, lärande och fortbildning för studerande inom social- och hälsovården vid Arcada.
Enligt Maria Forss studie känner sig anställda alienerade från beslutsprocesserna kring fortbildning, samtidigt som varje anställd förväntas driva sin egen utveckling. Det förekommer ett entreprenörskapstänkande kring varje anställds fortbildning vilken kräver en stark självreglering och ett starkt intresse för att utveckla sig själv från de anställdas sida. Även valet av instrument för att mäta de anställdas kompetenser kan leda till en känsla av ojämlikhet mellan de anställda samt till ökade hierarkiska strukturer.
Forss avhandling är en omfattande fallstudie som bygger på 31 intervjuer av 23 informanter och på två olika icke-deltagande observationer.
Avhandlingen kan kategoriseras som en kritisk organisationsstudie av personalutveckling med fokus på fortbildning. Enligt Forss finns det potential i dialogen mellan ledningens och de anställdas perspektiv, men att ledningens och de anställdas förväntningar kring fortbildning omöjligt kan mötas om det inte finns vilja, initiativ och plats för dem.
Magister i hälsovetenskap, Maria Forss disputerar i ämnet företagsledning och organisation med doktorsavhandlingen "Fortbildning är mer "fort" än bildning" måndagen den 13 oktober 2014.
Tid: 13.10.2014, kl. 13
Plats: Hanken Svenska handelshögskolan, Helsingfors, sal 309
Opponent: Docent Kaija Collin, Jyväskylä universitet
Kustos: Professor emeritus Karl-Erik Sveiby, Hanken Svenska handelshögskolan
För mer information, vänligen kontakta:
Maria Forss
Mia.forss@arcada.fi
Telefon: 050 345 1431
En kopia av avhandlingen kan laddas ned på: http://hdl.handle.net/10138/136022