Doktorsavhandling: Digitala världar kan bli verkliga
Är det möjligt att det vi ser på våra datorskärmar är påtagligt, trots att vi inte kan röra vid det? Om så är fallet - vad betyder det i vår vardag? Frågor som dessa är centrala i Richard Kedziors doktorsavhandling "How Digital Worlds Become Material".
Enligt Kedzior är det en vanlig uppfattning att digitala objekt och utrymmen (t.ex. virtuella världar) är immateriella och därför mindre verkliga eller äkta. Samtidigt upplever konsumenterna av de digitala objekten och utrymmena dessa både verkliga och av signifikant värde i deras vardag. För att stödja sin tes hänvisar Kedzior till den ökande graden av online-spelberoende och de specifika satsningar av både tid och pengar som konsumenter lägger ned på online-spel (t.ex. World of Warcraft). Kedzior menar därmed att digitala objekt är allt annat än immateriella, samt att de kan klassas som en egen typ av materialitet - något som han kallar för digital materialitet.
I sin avhandling har Kedzior undersökt betydelsen av digital materialitet och hur denna påverkar konsumenternas vardag. Hans resultat har kartlagts som fem olika processer som spelar in när digital materialitet blir verklig i konsumenternas liv. En del av processerna innebär rematerialisering (t.ex. när konsumenter skapar fysiska motsvarigheter till sina digitala ägodelar) och digitalisering (t.ex. när konsumenter återskapar digitala kopior av sina fysiska ägodelar).
Kedzior påvisar också hur konsumenten kan göra digitala föremål verkliga genom att koppla dem till andra digitala enheter.
- Om en konsument avsätter resurser på att skapa sig en online-närvaro kommer hon att vilja bevara den på olika sätt, till exempel genom att vara närvarande i olika digitala rum samtidigt, vare sig det gäller sociala nätverk eller online-diskussionsforum, förklarar Kedzior.
Kedziors resultat är till nytta för personer som arbetar med digitala medier och som kämpar med den naturliga instabilitet som karaktäriserar digital materialitet. De idéer som diskuteras i avhandlingen är särskilt värdefulla för produktchefer eftersom de belyser möjligheterna av hur man kan utvidga ett marknadsutbud genom att komplettera befintliga produktlinjer med digitala och fysiska komponenter.
EM Richard Kedzior disputerar i ämnet marknadsföring med avhandlingen "How Digital Worlds Become Material" på torsdagen den 18 september 2014.
Tid: 18.9.2014, kl. 12
Plats: Hanken Svenska handelshögskolan, Helsingfors
Opponent: Dr. Mike Molesworth, University of Southampton, UK
Kustos: Professor Christian Grönroos, Hanken Svenska handelshögskolan
Förmer information, vänligen kontakta:
Richard Kedzior
richard.kedzior@gmail.com