Doktorsavhandling: Makt och politisk samverkan påverkar multinationella företags verksamhet
I sin avhandling "Micro-political perspectives on multinational corporations: Legitimation, stereotyping and recontextualization" har Alexei Koveshnikov undersökt makt på mikronivå och politiska relationer och samverkan mellan aktörer i multinationella företag - det han kallar "mikropolitik" - och dessas effekt på organisationen. Koveshnikovs avhandling fokuserar på de faktiska nyckelaktörerna - och deras samverkan inom de multinationella företagen - som styr hur dessa organisationer fungerar och utvecklas, både från dag till dag och på lång sikt.
- Dessa makt- och intressemättade relationer är centrala och grundläggande och avgör hur alla typer av organisationer, i synnerhet multinationella, fungerar. De internationella aspekterna som föreligger i de multinationella företagen gör denna samverkan ännu mer intressant, eftersom de vävs ihop med olika historiska, socio-politiska och ekonomiska relationer mellan länder och nationer, säger Alexei Koveshnikov.
- Därför blir också sammanhanget mycket viktigare och mer relevant. Trots detta har den här typen av mikropolitiskt perspektiv på multinationella företag hittills inte tagits upp inom den internationella ekonomiska forskningen, fortsätter Koveshnikov.
Enligt Koveshnikov är det avgörande att man får bättre kunskaper om mikropolitiska relationer och samverkan i multinationella företag, för att vi ska kunna förstå mekanismerna för hur makt och auktoritet fördelas och bestrids, och för hur specifika beslut, aktiviteter och praxis motiveras och accepteras, eller avvisas. Dessutom är dessa relationer viktiga för ett stort antal vitala processer i organisationerna, t.ex. främjandet av initiativ i dotterbolag, delegering av befogenheter och ansvar, kunskapsöverföring, strategiskt beslutsfattande, och byggandet av förtroende mellan olika aktörer och enheter i det multinationella företaget.
Alexei Koveshnikovs avhandling visar hur aktörer i multinationella företag ägnar sig åt tre typer av mikropolitiska maktkamper, som kretsar krig (a) ägandeskapsanspråk gällande kritiska och ändliga resurser, (b) ledarställning och legitimitet för individuella och kollektiva intressen och (c) över- eller underlägsenhet för specifika ledarpositioner. Koveshnikov visar att denna typ av maktkamp ofta förs genom att aktörerna använder sig av tre typer av mikropolitiska strategier: legitimering, stereotypisering och rekontextualisering. Hans resultat ger en nyanserad, kontextualiserad och aktörsfokuserad sociologisk bild av makt och politisk samverkan bland aktörer i multinationella företag.
EM Alexei Koveshnikov diputerar i ämnet företagsledning och organisation med avhandlingen "Micro-political perspectives on multinational corporations: Legitimation, stereotyping and recontextualization" fredag den 15 augusti 2014.
Tidpunkt: 15.8.2014, kl. 13
Plats: Hanken Svenska handelshögskolan, Helsingfors, rum 411
Opponent: Professor Juha Laurila, Åbo universitet, Åbo
Kustos: Professor Eero Vaara, Hanken Svenska handelshögskolan, Helsingfors
För mer information, vänligen kontakta:
Alexei Koveshnikov
Alexei.koveshnikov@hanken.fi Opens in new window
+358 40 8655894
Du kan ladda ned avhandlingen här Opens in new window .