Rekryteringsprocess för biträdande professor och/eller professor

WeAll Seminarium 2016.jpg
Behörighetskraven för befattningarna som biträdande professor och professor har fastställts i Hankens Personalinstruktion (2024) och i Riktlinjer för implementering av Hanken’s (2023) forskningsbetonade karriärstig (tenure track).

Sökande till positionen/positionerna lämnar in följande:

  • CV (för exempel på innehåll, se https://tenk.fi/sv/anvisningar-och-material/modell-till-meritforteckning-forskare), inklusive en publikationslista.
  • Om positionen är lediganslagen på flera nivåer (forskardoktor och/eller biträdande professor och/eller professor) ombeds de sökande att ange på vilken nivå de söker.
  • Ansökningsbrev, som innehåller en beskrivning av tidigare och pågående forskning, forskningssamarbete med andra forskare, kontribution till internationella vetenskapliga nätverk, engagemang i ansökningar om extern forskningsfinansiering, kontribution till den pedagogiska utvecklingen inom institutionen eller universitetet utöver den egna undervisningen, den sökandes deltagande i gemensamma uppdrag (eng. institutional service) vid den egna institutionen och universitetet samt kandidatens kontribution genom samhälleliga växelverkan. Ansökan ska vara skriven med den öppna positionen i åtanke.
  • Sökande på forskardoktors- och biträdande professorsnivå: Kopior av de fem forskningspublikationer som enligt kandidaten bäst demonstrerar forskning av hög vetenskaplig kvalitet inom sitt område eller disciplin.
  • Sökande på professorsnivå: Kopior av de 10 forskningspublikationer som enligt kandidaten bäst demonstrerar forskning av hög vetenskaplig kvalitet inom sitt område eller disciplin.
  • En undervisningsportfölj (för exempel på innehåll, se https://www.hanken.fi/sv/anstallda-associerade/jobba-pa-hanken/lediga-platser/ansokningar-och-urvalsprocessen).

Av en biträdande professor krävs doktorsexamen. Ytterligare ska en biträdande professor ha uppnått och kunnat uppvisa internationellt hög nivå på sin forskning inom positionens vetenskapsområde. En biträdande professor förväntas också ha uppnått hög nivå i undervisningen och bidragit med att delta i gemensamma uppdrag vid universitet (institutional service) och främjat samhällelig växelverkan. 

Med hjälp av både kvalitativa och kvantitativa vägledande exempel på bevis utvärderar institutionskommittén alla fullständiga ansökningar huruvida de uppfyller kraven i Hankens personalinstruktion (2024) samt i tabellerna nedan för biträdande professor.

Standard for each of the four qualification areas Indicative Examples of Evidence
Evaluation of candidates should be made using a holistic consideration of all submitted materials. The candidate’s personal statement should discuss how the candidate believes she/he meets the standard and provide documentary evidence in support. The qualifications of the candidate should be compared against relevant peer business schools. Exceptional merits in one part of a qualification area may compensate for lack of merits in another part of the qualification area. Research is the most important of the four different qualification areas followed by teaching, and then service and societal impact.
Research  
Internationally high levels of scientific research quality within the scientific field of the position.
  • Portfolio of peer-reviewed research publications in recognised important journals and/or books or anthologies in the candidate’s field, e.g., from various ranking or quality assessments of journals widely used (such as journals in the highest levels in for instance the AJG list, especially levels 4 and 4*)
  • High scientific quality research impact, e.g., recognition of and awards for work by national/international associations and journals in the candidate’s field or by governments and non-academic associations
  • Individual high quality scientific research profile in his or her scientific field and possibly in other fields, e.g., invitations to present at research seminars and give keynote speeches, examine research students, review national/international funding applications
  • Active pursuit and possible achievement of competitive research funding
  • Experience of supervising doctoral researchers 
  • Research collaboration across borders and/or disciplines
  • Active participation in national and international scientific networks and conferences, with own contributions and by assessing the work of others
Teaching  
Achievement of high levels of teaching quality.
  • Development as a teacher including having 5 or more ECTS credits in pedagogical studies
  • Experience of teaching and supervising bachelor, master's, executive education and/or doctoral students
  • Teaching portfolio that documents teaching experience and reflections on pedagogical approach and skills
  • Demonstrated use of feedback from colleagues, students and others in the development of own teaching
  • Development of teaching materials
  • High quality student feedback, honours and/or awards
  • Contribution to the pedagogical development in the department or university beyond own teaching
Service  
Contributed through institutional service.
  • Serving on committees, councils, boards, task forces and working groups
  • Leadership experience and/or training
  • Actively contributing to the working environment in the department and university 
Societal Impact  
Contributed through societal impact.
  • Interaction with external stakeholders 
  • Research communication to relevant stakeholders
  • Collaboration with private and/or public organisations
  • Expert and advisory roles in private and public organisations

Av en professor krävs doktorsexamen. Ytterligare ska en professor ha uppnått och kunna visa att hen är en internationellt erkänd forskare med forskning som är på en fortsatt internationellt hög nivå inom positionens vetenskapsområde. En professor förväntas också uppvisa fortsatt hög nivå inom undervisning, deltagande i gemensamma uppdrag vid universitet (institutional service) och samhällelig växelverkan.

Med hjälp av både kvalitativa och kvantitativa vägledande exempel på bevis utvärderar institutionskommittén alla fullständiga ansökningar huruvida de uppfyller kraven i Hankens personalinstruktion (2024) samt i tabellerna nedan för professor.

Standard for each of the four qualification areas Indicative Examples of Evidence
Evaluation of candidates should be made using a holistic consideration of all submitted materials. The candidate’s personal statement should discuss how the candidate believes she/he meets the standard and provide documentary evidence in support. The qualifications of the candidate should be compared against relevant peer business schools. Exceptional merits in one part of a qualification area may compensate for more modest merits in another part of the same area. Further, exceptional merits in one qualification area may compensate for more modest merits in another qualification area. Research is the most important of the four different qualification areas, followed by teaching, and then service and societal impact..
Research  
Internationally recognised researcher with continued internationally high levels of scientific research quality within the scientific field of the position.
  • Continued success and development of a portfolio from conducting and publishing independent high quality scientific research with original ideas and impact in important journals and/or books or anthologies in the candidate’s field, e.g., from various ranking or quality assessments of journals widely used (such as journals in the highest levels in for instance the AJG list, especially levels 4 and 4*).  
  • Continued high quality research impact, e.g., recognition of and awards for work by national/international associations and journals in the candidate’s field or by governments and non-academic associations
  • International recognition as a scholar with leading expertise in her or his scientific field and possibly in other scientific fields, e.g., invitations to present at research seminars and give keynote speeches, examine research students, review national/international funding applications
  • Success in acquiring external, competitive research funding
  • Success in building and leading research team(s)
  • Continued success in supervising doctoral students
  • Experience of acting as examiner and/or opponent of doctoral theses
  • Research collaboration across borders and disciplines
  • Active participation in national and international scientific networks and conferences, including invitations to present own research and to serve in significant positions in the academic community
Teaching  
Demonstrated continued high levels of teaching quality. 
  • Demonstrates ongoing development of own pedagogical skills in relation to teaching and supervision, e.g., qualifications in teaching or membership of national/international pedagogical associations
  • Extensive experience of teaching and supervising bachelor, master’s, executive education and/or doctoral students
  • Teaching portfolio that documents teaching experience and reflections on pedagogical approach and skills
  • Demonstrated use of feedback from colleagues, students and others in the development of own teaching
  • Development of teaching material, including material used beyond own teaching
  • Continued high quality student feedback, honours and/or awards
  • Continued contribution to the pedagogical development in the department or university beyond own teaching
  • Educational leadership, e.g., considered a thought leader in pedagogical studies and/or invited to sit on pedagogical committees or boards
Service  
Demonstrated continued high levels of institutional service. 
  • Continued and extensive academic leadership experience and contributions, e.g., leading and/or serving on committees, councils, boards, task forces and working groups
  • Continued leadership training and/or experience, e.g., serving in senior academic positions at own institution and/or appointment to international advisory board at other institutions
  • Actively contributing to the working environment in the department and university 
  • Contributions to the nurturing of a new generation of successful researchers
     
Societal Impact  
Demonstrated continued high levels of societal impact. 
  • Continued and extensive interactions with external stakeholders 
  • Continuous research communication to relevant stakeholders
  • Strategic collaboration with private and public organisations
  • Expert and advisory roles in private and public organisations
  • Other activities related to their scientific field of research that greatly benefit societal developments, e.g., influencing the public debate within the own scientific field
     

En institutionskommitté (eng. department committee) tillsätts av rektor på förslag av prefekten och ska bestå av åtminstone en ordförande som bör vara professor i ämnet och kan vara prefekten, tre professorer från institutionen, en professor från en annan institution eller ett annat universitet samt en person från HR som fungerar som sekreterare för gruppen.

  • Hankens riktlinjer gällande jäv tillämpas i fall av akademiskt samarbete mellan en sökande och en medlem av institutionskommittén. Om en medlem har anmält intressekonflikt i förhållande till enskilda sökande på grund av akademiskt samarbete under processen för bedömning och slutlistning av kandidater, ska medlemmens deltagande i beslutsprocessen begränsas endast i den utsträckning som är nödvändig för att säkerställa en opartisk och transparent process. Om en medlem har anmält intressekonflikt i förhållande till en slutlistad sökande, ska medlemmen avgå ur institutionskommittén.
  • Positionen/positionerna lediganslås och utannonseras enligt normal praxis.
  • Med hjälp av både kvalitativa och kvantitativa vägledande exempel på bevis utvärderar institutionskommittén alla fullständiga ansökningar huruvida de uppfyller kraven i Hankens personalinstruktion (2024) samt i tabellerna ovan för biträdande professor och professor. Kommittén slutlistar sökande (ofta minst 2-3) för extern utvärdering, organiserar och utför samtliga intervjuer, organiserar en så kallad job talk som inkluderar en forskningspresentation samt erhåller en publikationsrapport från biblioteket för de slutlistade sökandena.
  • Rektor utser tre sakkunniga (och ytterligare minst två externa sakkunniga i reserv) på basen av förslag från institutionskommittén som ger utlåtanden om de slutlistade sökanden på biträdande professors- och professorsnivå (dock ej eventuella slutlistade sökande på forskardoktorsnivå). De slutlistade kandidaterna ges möjlighet att framföra invändningar om diskvalificering och/eller otillräcklig opartiskhet vid val av externa sakkunniga.
  • De externa sakkunniga kontaktas först av institutionskommitténs ordförande för att förvissa sig om deras samtycke att agera som externa sakkunniga, sedan av HR.
  • Institutionskommittén håller möte och rankar samtliga slutlistade sökande samt bereder ett förslag till kommittén för den akademiska personalens anställning och befordran (eng. Faculty Recruitment and Promotion (FRP) Committee, hädanefter FRP kommittén) där man tar ställning till vilka av de rankade sökande som uppfyller kraven och bedöms vara lämpliga för anställning.
  • Institutionskommitténs ordförande inbjuds för att föredra ärendet för FRP kommittén och lämnar därefter mötet. FRP kommittén utvärderar institutionskommitténs förslag samt all stödjande dokumentation förslaget baserar sig på, och bereder en rekommendation till rektor.
  • Rektor fattar det slutgiltiga beslutet om att erbjuda eller inte erbjuda anställning som biträdande professor nivå 3 eller professor nivå 4.
  • Rektor informerar kandidaten om beslutet. Kandidaten och prefekten kallas till ett möte för att diskutera arbetsavtal och lön.
  • Om rektor beslutar att anställda kandidaten, lämnar prefekten in material för arbetsavtalet till HR, HR slutför arbetsavtalet som undertecknas av rektor och den sökande.
  • Institutionskommitténs ordförande informerar de övriga slutlistade kandidaterna om resultatet.