Hankens tjänste- och relationsmarknadsföringcenter CERS firar 20 år med jubileumsseminarium 20.5
Hankens tjänste- och relationsmarknadsföringcenter CERS firar 20 år med jubileumsseminarium 20.5
Svenska handelshögskolans forsknings- och kunskapscenter för forskning inom tjänste- och relationsmarknadsföring CERS, Centre for Relationship Marketing and Service Management, firar i år 20-årsjubileum. CERS är känt för banbrytande akademisk forskning inom tjänste- och relationsmarknadsföring på både nationell och internationell nivå.
Intresset för forskning kring tjänster ökade kraftigt på marknadsföringsinstitutionen under slutet av 1980-talet och början av 1990-talet, vilket enligt professor Christian Grönroos, en av CERS grundare, lade grunden till CERS.
- Antalet publicerade doktorsavhandlingar och publikationer i ämnet, likväl det stora intresset hos företag under åren, har visat att det var rätt beslut att grunda centret, säger Grönroos.
År 2012 utsågs professor Grönroos, som den första icke-nordamerikanske forskaren, till marknadsföringslegend. Hans vetenskapliga arbete, bestående av cirka 100 publikationer, har nu sammanställts i "Legends in Marketing"-serien.
I dag består CERS av 15 seniorforskare och 25 doktorander som tillsammans med ett internationellt nätverk av forskare bedriver högklassig forskning - forskning som också tar näringslivets förändringsbehov i beaktande.
- Att den finländska forskningen inom tjänstemarknadsföring värdesätts internationellt är ännu en välbevarad hemlighet i Finland, säger CERS:s forskningsdirektör Kristina Heinonen.
- I framtiden är vårt uppdrag därför att höja forskningsnivån ännu högre, att samverka närmare med näringslivet samt att fungera som tjänstemarknadsföringens internationella plattform i den akademiska världen och för branschen i stort, fortsätter Heinonen.
Jubileumsseminariet den 20 maj 2014 bjuder på några av tjänstemarknadsföringens bästa talare, bland andra professor Bo Edvardsson från Karlstads universitet och Svenska handelshögskolan professorer Christian Grönroos och Tore Strandvik, som ger sin syn på tjänstemarknadsföringens utveckling.
Seminariet är endast för inbjudna gäster.
Läs mer om CERS (på engelska).