| 17.12.2024

Hanken får forskningsfinansiering för att undersöka risker och fördelar med gröna företagsförvärv

Två händer som skakar hand med varandra
Trots att så kallade gröna företagsförvärv har blivit allt populärare är det fortfarande skäl att ha en skeptisk inställning. De potentiella gröna effekterna kan vara riskfyllda och tidskrävande och de kanske inte alltid blir verklighet. Svenska handelshögskolan (Hanken) har fått 300 000 euro från Marcus Wallenbergs stiftelse för företagsekonomisk forskning för att undersöka vilka utmaningar och fördelar som finns med så kallade gröna företagsförvärv i Finland.

– Företag nås allt oftare av budskapet ”go green or go home” då investerare och konsumenter förväntar sig att företagen ska öka sina hållbarhetsinsatser. Företagen kan välja att satsa på sina ESG-kompetenser internt eller så kan de försöka köpa dem externt genom så kallade gröna företagsfusioner och -förvärv, säger Paulina Junni, biträdande professor i företagsledning och organisation på Hanken. 

Porträttbild av Paulina Junni
Paulina Junni, biträdande professor i företagsledning och organisation på Hanken.

År 2021 stod ESG-relaterade förvärv för cirka 22 procent av alla företagsfusioner och -förvärv globalt. Deras årliga volym ökade med 60 procent från 2011 till 2021och ökningen har varit särskilt snabb de tre senaste åren. 

Junni, som leder forskningsprojektet, förklarar att målet är att leverera både teoretiska och praktiska insikter om hur företag kan bli grönare genom att effektivt identifiera, utvärdera och tillämpa ESG-metoder vid företagsförvärv.

– Vi vill förstå hur chefer och intressenter från både förvärvande och målbolag uppfattar och hanterar processerna före och efter fusioner och förvärv. Vi vill särskilt undersöka deras agerande och resonemang under dessa faser samt analysera de finansiella, strategiska och ESG-relaterade effekterna för dem.

Projektet Navigating the green maze: Understanding the challenges and implications of sustainability related "green" entrepreneurial acquisitions är ett globalt samarbete mellan ledande handelshögskolor på tre kontinenter: Svenska handelshögskolan, Saïd Business School vid Oxfords universitet och Bryan School of Economics vid University of North Carolina at Greensboro. Projektet kommer att pågå i tre år.