Studie avslöjar samband mellan klimatförnekelse och företags miljöbrott
Klimatforskare är eniga om att klimatförändringar orsakade av människan är ett stort hot mot vår planet. Enligt undersökningar finns det ändå många som inte tror på klimatförändringar, exempelvis nästan 30 procent av den vuxna amerikanska befolkningen.
– Eftersom företagens agerande i klimatfrågan påverkas av individuella och samhälleliga övertygelser ville vi undersöka om lokala åsikter i frågan påverkar företagens miljöansvar. Vår studie tyder på att företag faktiskt agerar i enlighet med de rådande sociala normerna i samhället, säger Mansoor Afzali, forskardoktor i redovisning på Hanken.
Studien, som Afzali genomförde i samarbete med Gonul Colak, professor i finansiering på Hanken och Sami Vähämaa, professor i redovisning och finansiering vid Vasa universitet, har publicerats i Journal of Business Ethics. Studien bygger på unika data från Yale Climate Change in the American Mind-undersökningen som mäter uppfattningar om klimatförändringar i alla över 3000 län i USA.
– Vår studie visar att företag med huvudkontor i regioner med hög klimatförnekelse har lägre miljöansvarspoäng. Enligt studien begår sådana företag också fler federala miljöbrott enligt Environmental Protection Agency (EPA) och orsakar samhället större miljökostnader. Bevisen pekar alltså på att klimatförnekelse orsakar betydande kostnader för samhället, säger Afzali.
Resultaten visar också att företag med god bolagsstyrning och stark kultur påverkas mindre av lokala uppfattningar om klimatförnekelse när det gäller miljöansvar.
Viktigt att utbilda och stoppa desinformation
Afzali förklarar att utbildning och politiska övertygelser är avgörande faktorer som påverkar hur människor ser på klimatförändringarna.
– Många människor saknar förståelse för vetenskapen bakom klimatförändringarna, vilket påverkar deras åsikter. Kommunikationen gällande detta är a och o. Pseudovetenskapliga argument och vilseledande påståenden som ofta sprids av lobbyister eller ideologiska grupper bidrar till förvirring. Forskare och beslutsfattare har därför ett moraliskt ansvar att svara på sådana källor med bättre forskning och kommunikation.
Afzali anser att regeringar och icke-statliga organisationer spelar en avgörande roll i att utbilda allmänheten. Enligt honom är sådana insatser viktiga inte bara för att öka människors medvetenhet om klimatförändringarna utan också för att förmå lokala företag att ta större ansvar i sitt arbete med miljöfrågor.
– En central slutsats av vår studie är att det är viktigt för ett samhälle att inse hur uppfattningar om klimatförändringar påverkar företagens beteende. Om vi som samhälle fortsätter att förneka det faktum att klimatförändringarna pågår kommer det att påverka hur företagen behandlar miljön omkring oss.
Text: Jessica Gustafsson
Foto: Adobe Stock och Jessica Gustafsson