| 13.11.2024

Unikt samarbete kring hållbarhet mellan Hanken och gymnasiestuderande från Grankulla

Antonia Lindstedt och Eddie Söderström sitter vid ett bord i Hankens korridor
Svenska handelshögskolan (Hanken) har startat ett unikt samarbete med Gymnasiet Grankulla samskola. Inom ramen för pilotkursen Organisering för hållbara framtider bidrar gymnasiestuderande med innehåll till en onlinekurs som kommer att erbjudas till gymnasier runtom i Svenskfinland.

20 gymnasiestuderande deltar i den valbara kursen som omfattar två studiepoäng och består av både befintliga Hankenföreläsningar och skräddarsydda workshoppar. Kursen fokuserar på ekonomiska frågor i relation till hållbarhet, i synnerhet inom mat- och textilindustrin, två industrier som de flesta kan relatera till utan tidigare ekonomistudier.

– Kursen är ett sätt för gymnasierna att hålla sig à jour med de senaste forskningsrönen inom hållbarhetsfältet som ändras snabbt. Och tack vare elevernas input kan vi lyfta fram utmaningar och frågeställningar som intresserar dagens unga, berättar Nikodemus Solitander, Hankens biträdande prorektor för hållbarhet och initiativtagare till pilotkursen.

Tack vare kursen får studerandena också en inblick i vad det egentligen innebär att studera på ett universitet.

– Det är endast genom praxis som studerande kan förstå skillnaden mellan ett gymnasium och ett universitet och vilka färdigheter som behövs, säger Solitander.

Planera sina studier

En av föreläsningarna under kursen var Hållbar organisering i tider av kris och hölls av Maria Ehrnström-Fuentes som är biträdande professor i företagsledning och organisation på Hanken. Temat för föreläsningen var bland annat hur vi människor organiserar oss gällande land och vatten tillsammans med andra levande varelser på jorden.

Antonia Lindstedt och Eddie Söderström från Grankulla gymnasium var två av deltagarna i föreläsningen. De är överens om att det bästa med kursen har varit friheten att välja sitt eget tema inom hållbar ekonomi att arbeta med. Lindstedt valde temat god utbildning om hållbart jordbruk medan Söderström valde temat energi och energinätverk.

–  Jag är lite av en fysiknörd och är fascinerad av energi. Mer specifikt av kärnkraftverk, av fusion och fission, hur man kan skapa energi av väldigt små partiklar och på så sätt gynna framtiden, säger Söderström.

Lindstedt är inte ännu helt säker på om hon vill studera vid ett universitet efter gymnasiet men Söderström visste redan före kursen att han vill fortsätta på universitetsnivå.

– Kursen har varit ett bra sätt att bekanta sig med universitetsstudier. Hanken har varit ett av mina alternativ och jag har fått en ganska klar och bra bild av hur det är här, säger Söderström.

Båda säger att det viktigaste de lärt sig från kursen hittills är att hitta material på egen hand, som exempelvis akademiska artiklar.

– Det har varit lärorikt att få planera och styra upp mina egna studier. Jag ser framemot att få se alla slutprojekt som vi nu arbetar med, säger Lindstedt.

Studerande från Grankulla gymnasium i Hankens föreläsningssal
Studerande från Grankulla gymnasium hjälper till att skapa innehåll till en onlinekurs om hållbarhet.

Livslångt lärande

Enligt Nikodemus Solitander är kursen tillsammans med gymnasiet i Grankulla i linje med Hankens strategi som lyfter fram livslångt lärande.

– Gällande livslångt lärande är det bra att inte enbart fokusera på vad som händer efter att man blivit färdig från Hanken. En minst lika intressant fråga är vad som händer före.

Kursens lärandemål inkluderar att studerandena ska kunna kombinera insikter och kunskap om alternativa sätt att organisera hållbar konsumtion och produktion, utföra grundläggande vetenskapligt arbete, samt söka upp tillförlitlig information.

– Vi vill att studerandena ska förstå hur ekonomin fungerar i relation till hållbarhet och att inse att det inte räcker att granska dessa frågor enbart ur ett ekonomiskt perspektiv. De behöver också ha en grundläggande förståelse för insikter från andra vetenskapsområden, säger Solitander.

Enligt Hankens strategi ska alla nya magisterprogram anpassas till EU:s ramverk för hållbarhetskompetenser, Green Comp, som listar nio kompetenser nödvändiga för EU:s gröna omställning. Vissa av dessa kompetensmål betonas också i denna kurs, till exempel att främja naturen, kritiskt tänkande och framtidskompetenser.

Hållbarhetsarbete i framtiden

Lindstedt och Söderström har båda varit med i Model European Parliament och också där jobbat med frågor om hållbarhet. Lindstedt säger att hållbarhetsfrågor är viktiga för henne både som konsument och samtidigt ett ämne som hon vill aktivera sig i.

–  Ur en konsuments synvinkel så är fast fashion något som jag försöker att undvika så gott det går.

Söderström säger att de talas mycket om hållbarhet i skolan så temat ligger alltid i bakhuvudet.

– Hållbarhetsfrågan är en viktig del av framtiden och mitt liv. Det skulle vara intressant att arbeta med något som stöder hållbar utveckling. Det är ju roligare om man kan rädda planeten än förstöra den. 

Text och foto: Jessica Gustafsson