| 09.06.2022

Finnish Innovation Index: Klassiska finländska företag är de mest innovativa enligt finländska konsumenter

Paneldeltagare på scenen på Finnish Innovation Index 2022
En ny studie från Svenska handelshögskolan listar de mest innovativa företagen enligt finländska konsumenter. The Finnish Innovation Index (FII) är ett nationellt mått på upplevd innovationsförmåga bland finländska kunder som under de senaste sex månaderna har köpt eller använt produkter från företagen inkluderade i undersökningen.

FII 2022 inkluderar drygt 17 000 svar från ungefär 3 100 kunder som utvärderar innovationsförmågan och attraktiviteten hos 61 företag och organisationer i 17 olika kategorier. De tio mest innovativa företagen i Finland är (rangordnade): Marimekko, Ikea, F-Secure, Fiskars, Wolt, Fazer, Finlayson, Lumene, Netflix och Verkkokauppa.com. Resultaten visar att speciellt teknologi och kreativ design avgör vilka företag som presterar bra.

- Vi är väldigt glada över denna utmärkelse. På Marimekko är innovation integrerat i vår kreativa kultur och vårt DNA. En av våra värderingar är mod även vid risk att misslyckas – utan mod finns ingen kreativitet och innovation. Detta har också varit en nyckel för oss i vårt långsiktiga arbete med modernisering av varumärket och kollektionerna med fokus på hur vi kan öppna upp vårt varumärke för att stärka människor och sprida glädje i vardagen runt om i världen, säger Tiina Alahuhta-Kasko, ordförande och VD för Marimekko. 

Mod och att tänka utanför ramarna är receptet som sammankopplar företagen på topp-10-listan.

- Under hela sin historia har Verkkokauppa.com varit en utmanare som har gjort saker på sitt eget sätt. Att experimentera med nya saker samt använda sig av ny teknologi finns i vårt DNA. Vi är inte rädda för att misslyckas vilket är ett mantra vi vill fortsätta med, säger Panu Porkka, VD för Verkkokauppa.com.

FII har utvecklats på Hanken som en del i ett internationellt forskningsnätverk med Norwegian School of Economics (Norge), Karlstad Universitet (Sverige), Århus Universitet (Danmark) och Fordham University’s Gabelli School of Business (USA). Syftet med samarbetet är att skapa diskussion kring kapacitet och strategier för innovation i olika företag, branscher och länder. 

- FII är ett unikt sätt att mäta innovationsförmåga ur ett kundperspektiv i stället för att förlita sig på konsumenters generella attityder, experters åsikter samt investeringar i forskning och utveckling. Upplevd innovationsförmåga är ett subjektivt mått på hur kunder upplever företagens förmåga att utveckla och erbjuda nya och användbara lösningar, säger Kristina Heinonen, professor i marknadsföring vid Hanken. Heinonen leder forskningsteamet som utvecklat FII. 

Nytt för i år: Social Innovation Index

Innovation är nödvändigt för företagens överlevnad och tillväxt. En dimension av innovation är social innovation, som innebär i vilken utsträckning företagets innovationer gynnar samhället och miljön. För många företag är detta värdegrunden men också en förväntan från deras kunder. FII:s Social Innovation Index mäter hur konsumenten upplever att innovationer gynnar samhället.

Lumene toppar listan på de bäst presterande företagen i social innovation.

- Social innovation är inte enbart begränsad till produkter, det omfattar mycket mer, som vårt sätt att kommunicera och agera i samhället och hur man hanterar frågor som inklusion och respekt för konsumenten oavsett deras sociala eller etniska bakgrund, resonerar Johan Berg, Lumenes VD.

 

Forskningsresultaten publiceras torsdagen 9 juni 2022. Ett urval av de bäst presterande företagen hade bjudits in till en paneldebatt på Hanken där panedeltagarna diskuterade framgångsfaktorerna för företagens innovationsförmåga. Du kan se inspelningen från evenemanget här:
Finnish Innovation Index 2022 Opens in new window

Målet med Finnish Innovation Index Opens in new window är att främja diskussionen om innovationskraft i näringslivet och samhället mer generellt, i syfte att vårda och förstärka innovationsförmågan inom det finländska näringslivet.