”Det var toppen! Jag fick en nyckel, inspiration och välkomnades in i en community!”
Idag har Hankens källare förvandlats till labbets mötesplats Torget, som är central, representativ, modern och dessutom helt gratis. Labbet är en företagsinkubator, där idéer, företag och nätverk föds på löpande band.
Vd:n och nyblivna mamman Ullica Hansson har ingen tid att spilla och har bokat in intervjun på Café Mellsten i Gäddvik under tremånader gamla baby-Maxtons noga tajmade dagssömn.
Hansson berättar att det var labbets centrala läge i Helsingfors hon hade mest nytta av inför lanseringen av Bali the Dog. Nätföretaget säljer högklassiga kläder och accessoarer för hundar och människor som älskar hundar.
– Jag jobbade hemifrån före lanseringen och hade ett team på fyra personer. Det var strålande att kunna utnyttja i synnerhet mötesrummet mitt i stan för att träffa kodare och andra samarbetspartner.
– Vi fick en nyckel och kunde jobba 24 h om vi ville. Det är oerhört viktigt att öppethållningstiderna inte är begränsade till 9-17.
Gemenskapen, atmosfären
Förutom lokalen var gemenskapen och atmosfären på Hanken Business Lab välkomna för Hansson som hade jobbat hemifrån några månader efter de internationella marknadsföringsjobben på Fazer, Rovio och Reima.
– Bali The Dog är andra gången jag har startat eget, första gången var det med Urban A. När Yorkshire terriern Bali kom till oss märkte jag en marknadsnisch för hundägare som vill ha lifestyle fashion och komma bort från markettänket och Kinagrejerna. Bali har ju ingen tjock päls så hon frös på riktigt på vintern!
Vid det här laget har Maxton vaknat, Bali-hunden i randig stass väntar snällt med reportern medan gossen hämtats från vagnen och matas. Vi tar farväl.
Out-of-the-office möten
Några dagar senare hittar jag lätt ner för trapporna vid Hankens bibliotek och knackar på hos direktör Markus Wartiovaara. Markus är märkbart stolt när han förevisar den snygga cafédisken och räknar upp namnen på arbets-, mötes- och rekreationsrummen: Stockholm, S:t Petersburg, S:t Gallen, Singapore, Hawaii, Himalaya…
Vi slår oss ned i det största rummet Nizza som går i en medelhavsturkos färgsättning med kandelabrar, sammetsstolar, art deco-inspirerade tavlor i guldram varvade med high tech skärmar och av-utrustning.
– Vissa alumner och andra har tagit vara på möjligheten att titta in här och hålla gratis out-of-the-office styrelse- och ledningsgruppsmöten för 14–16 personer med därpå följande middag, från Hankens restaurang eller annan självvald catering.
– Då brukar vi också berätta lite om inkubatorn. Vi startade från noll sommaren 2016 när Karen Spens ringde mig. När vi öppnade i oktober hade vi en handfull bolag, vid årsskiftet 11 och nu har vi redan över 40.
Hjälp och inspiration
Markus vill hjälpa och inspirera hankeiter i alla åldrar. Hanken Business Lab erbjuder en fysisk arbetsplats för uppstartsföretag och föreningar men har, enligt direktören, även utvecklats till en mötesplats för tillväxtbolag med över 10 miljoner i omsättning.
Han beskriver utvecklingen som ständigt positiv både vad gäller antal medverkande bolag och finländska och internationella kontakter. Hanken Business Lab har under sina tre år blivit en ”integrerad och väsentlig del av ekosystemet för entreprenörer med en speciell roll att hjälpa till med internationella kontakter”.
– Våra alumner är oerhört välvilligt inställda till Hanken och vi vill vara en av de lägsta trösklarna för dem att hitta tillbaka. För en alumn som kanske fastnat i karriären men vill grunda nytt är det effektivare, snabbare, roligare och dessutom gratis att göra det hos oss!
– Vi vill bygga upp verksamheten tillsammans med både studenterna och alumnerna, båda har mycket att lära av varandra, konstaterar den f.d. studentkårsordföranden.
Stick dig in!
Hanken Business Lab ser gärna att alumner som är intresserade av att verka som mentorer för uppstartsbolag eller som gästande expertföreläsare i det nya acceleratorprogrammet ELD! hör av sig.
– ELD! står för Entrepreneurial Leader-ship for Development och har fokus på nästa generations ledare och deras förmåga att lyssna, berättar Markus och passar på att välkomna alla intresserade alumner att delta i de öppna evenemang som ordnas i Business Lab.
– Livestreamningen från Nordic Business Forum och SLUSH hör till de informella evenemang som brukar vara populära, säger direktören som gillar när folk sticker sig in för en inspirerande pratstund.
– Jag bjuder gärna på en kopp kaffe!
Det här är en artikel ur tidningen Hanken nr. 3/2019. Du kan läsa hela tidningen elektroniskt här Opens in new window . Läs mer om Hanken Business Lab på hanken.fi/businesslab.
Text: Nina Winquist | Foto: Pia Pettersson