Unik online-kurs i service management
Hanken har ingått partnerskap med den ledande europeiska online plattformen för digitalt lärande, Future Learn, som har miljontals användare världen över och ett omfattande kursutbud. Principles of Service Management är den första kursen i en serie av Hanken Legend MOOC:ar.
- På det här sättet vill Hanken ta sitt sociala ansvar och göra högklassig undervisning tillgänglig för alla som inte har möjlighet att gå på ett universitet. Vi är också måna om att dokumentera och sprida väletablerade professorers banbrytande forskning, säger Karen Spens, Hankens rektor.
Kursen består av korta föreläsningsvideor, artiklar, diskussioner online på Future Learn plattformen och onlinetester. Utgångspunkten har varit att allt material skall fungera både på mobila apparater och datorer. Fokus ligger på hur tjänstefokuserade företag leds – både traditionella tjänsteföretag, som banker och turismföretag, men också varuproducerande företag som vill omdefiniera sin verksamhet som tjänsteverksamhet. Kursdeltagarna lär sig om t.ex. värdeskapande, produktivitet i tjänsteverksamhet, lönsamhet i kundrelationer, varumärkesstyrning och intern marknadsföring.
- Kursen tar ett kundperspektiv som utgångspunkt. Dess perspektiv är utifrån-in och inte inifrån-ut som ofta är fallet. Hur verksamheten stöder kunder i enlighet med tjänsteperspektivet styr kursens syn på företagsledningsfrågor. Det handlar om kundorienterat ledarskap där tjänsteföretagets resultatlogik ligger till grund för beslutsfattandet, beskriver professor Grönroos.
Kursen startar 22.10.2018 och är öppen för deltagare runt om i världen som registrerat sig på Future Learns sida. Kursen är gratis men ett diplom över utförd kurs är avgiftsbelagt. Online kursen är också en del av en marknadsföringkurs för studenter på Hanken och har utarbetats i samråd med Gustav Medberg och Johanna Gummerus.
Christian Grönroos är professor emeritus i service- och relationsmarknadsföring vid Hanken. Han är också initiativtagare till högskolans kompetenscenter CERS (Centre for Relationship Marketing and Service Management). Professor Grönroos var bland de första akademiker i världen som använde begreppet service management och hans namn förknippas även internationellt med tjänsteorienterad marknadsföring.
https://www.futurelearn.com/courses/principles-of-service-management
Mera information:
Kicka Lindroos
IKT-koordinator
+358 40 352 1335
kicka.lindroos@hanken.fi