Jaakko Aspara till Hanken som Grönroos professor i marknadsföring
ED Jaakko Aspara har utnämnts till Grönroos professor i marknadsföring vid Svenska handelshögskolan. Han tillträder sin tjänst den 1 oktober 2014. Aspara arbetar för närvarande som professor i marknadsföring och ledning av design business vid Aalto universitetets handelshögskola. Aspara har även internationell erfarenhet av gästande befattningar vid New York University's Stern School of Business, Temple University's Fox School of Business samt Maastricht University's School of Business and Economics.
- Jag är mycket glad över att ha blivit utnämnd till den här befattningen, som är den internationellt mest erkända professorsbefattningen inom marknadsföring i Finland, med placering vid Hankens högt ansedda marknadsföringsinstitution, säger Aspara.
- Jag kommer att göra mitt bästa för att bidra till Hankens framtid som den ledande handelshögskolan i regionen, fortsätter han.
Professor Aspara har en ekonomie doktorsexamen från Helsingfors handelshögskola samt en doktorsexamen inom industriell design från Konsindustriella högskolan i Helsingfors.
Aspara anses som en av de ledande akademikerna inom sitt forskningsområde i Norden och har en stark portfölj av högkvalitativa forskningsresultat. Han har publicerat artiklar i högsklassiga tidskrifter inom sitt forskningsområde, bland annat Journal of Marketing, Journal of the Academy of Marketing Science, International Journal of Research in Marketing, Journal of Business Research och Long Range Planning.
Professor Asparas forskning fokuserar på strategisk marknadsföring, inklusive innovationer, företagsmodeller, utveckling och design av nya tjänster samt kundbeteende och marknadsundersökning.
Aspara har under sin karriär undervisat på alla akademiska nivåer, från grundutbildning till doktorandprogram. Han har även bred erfarenhet av utbildning inom fortbildningsprogram för ledare. Han är även medlem av styrelser och rådgivande organ vid flera storbolag såsom Onninen Oy, HOK-Elanto och Valio Oy, samt vid andra institutioner såsom Etiska rådet för marknadsföringsindustrin och Finlands marknadsföringsförbund.
Mer information:
Professor Jaakko Aspara
E-post till och med den 30 september 2014:jaakko.aspara@aalto.fi
E-post från och med den 1 oktober 2014: jaakko.aspara@hanken.fi
Telefon: +358 50 546 8891; +358 40 3521 532