Nordea ny medlem i Hankens partnerprogram
Grundtanken med Hankens partnerprogram är att samarbeta med näringslivet med studenterna i fokus, något som också Nordea lyfter fram.
- Vi vill veta vad studenterna har för behov för att kunna utvecklas, hur vi som företag kan stöda dem vid sidan av deras studier, berättar Victor Brück, som är expert på jämlikhets- och mångfaldsfrågor och arbetsgivarvarumärket på Nordea.
Brück ser framemot ett samarbete som båda parterna har nytta av.
- Studenterna är viktiga för oss som företag med sina fräscha perspektiv och nya kompetenser. I och med partnerprogrammet hoppas vi kunna lära oss av varandra, exempelvis via olika workshoppar eller case från verkliga livet där vi tillsammans med studenterna kunde lösa olika problem. Våra experter kommer också gärna till Hanken för att föreläsa om aktuella teman eller berätta om sin karriär, säger Brück.
Nordea har cirka 28 000 anställda i 20 länder, inom koncernen talas över 50 olika språk och fördelningen mellan kvinnor och män är jämn. Hållbarhet och jämlikhet är viktiga värden för bolaget med närmare 11 miljoner kunder.
- Vi understryker diversitet också i våra rekryteringar och uppmuntrar människor att söka jobb hos oss precis som de är, vi vill ha personer med olika bakgrunder, erfarenheter och personligheter. Kompetenser som behövs för att bygga framtidens bank handlar till exempel om teknologi, digitala kundupplevelser i olika kanaler, dataanalys, risker och säkerhet.
I och med partnerprogrammet vill Nordea belysa vilka karriärmöjligheter studenterna har inom bolaget.
- Vi har till exempel ett tvåårigt program för utexaminerade magistrar. Programmet har tydliga inlärningsmål, man får testa olika arbetsuppgifter och tillgång till mentorer.
Brück tycker att de viktigaste egenskaperna hos en student som vill börja jobba på Nordea är viljan att lära sig och utvecklas.
- Det är också bra om man är nyfiken - och goda samarbets- och kommunikationsfärdigheter är guld värda.