Studentteam från Hanken får internationellt pris för berättelse om innovation som stöder hållbar utveckling
Priset går till en berättelse om SolFoil-Solar Heated Packaging inom kategori 2 bland FN:s mål för hållbar utveckling: ingen hunger. I tävlingen tilldelas pris inom alla 17 kategorier för de globala målen för hållbar utveckling.
Den vinnande businessberättelsen valdes bland 585 kandidater, vars bidrag publicerats på AIM2FLourish-plattformen. Det är ett exempel på berättelse om hur affärsverksamhet kan bidra till att komma närmare förverkligandet av FN:s mål för hållbar utveckling. Hankenstudenter har deltagit i tävlingen också tidigare och då valts till finalen. Fyra team från Hanken valdes till finalen i år. Det här är första gången som ett team från Hanken tilldelas pris.
Innovationsberättelserna har skapats inom ramen för magisterkursen Strategy and Sustainability. Martin Fougère, biträdande professor och Eva Nilsson, doktorand, undervisade i kursen. Det vinnande teamet består av studenterna Tat Lam, Jean-Philip Cronstedt, Ajda Stenovec, Karolina Jensen and Senni Muiniekka.
– Vi valde att skriva om SolFoil-Solar Heated Packaging eftersom en av medlemmarna i vårt team, Senni, tidigare träffat Nina Borgar som grundat företaget och hört hennes berättelse. Det är en förpackning som värmer upp till exempel mat eller vatten med solenergi, belyser Karolina Jensen.
Förpackningen kan till exempel användas när man är ute på vandring eller på camping, men också till exempel på flyktingläger.
– Varma måltider är för oss en självklarhet och vi tänker inte riktigt på hur stor inverkan det har på vår livskvalitet, påpekar Jensen.
Teamet intervjuade Borgar för uppgiften. I samband med den stötte de på två utmaningar.
– Det första var att vi inte kunde träffa varandra personligen. Det andra hängde ihop med hur vi kan göra rättvisa för produkten – och Nina – i och med att det är ett så personligt projekt, säger Jensen.
Du hittar mer information om pristagarna här.
AIM2Flourish är ett program som administreras av Fowler Center for Business as an Agent of World Benefit på Weatherhead School of Management - Case Western Reserve University. AIM2Flourish är ett globalt initiativ för lärande som stöds av FN och där studenterna upptäcker och på ett positivt sätt berättar om businessinnovationer som stöder en utveckling mot en hållbarare värld.