Art in Residence – Nordic Contemporary Art Collection

Hanken firar 110 år med en jubileumsutställning.

I år firar Hanken 110 händelserika år, och jubileumsårets tema är kreativitet i inlärningen. Genom att ta in konst och kultur i studie- och arbetsmiljön vill vi inspirera våra studenter, forskare och personal till att utmana sig själva i sitt sätt att tänka, arbeta och studera.

Konstutställningen Nordic Contemporary Art Collection (NoCo) är en del av Hankens projekt Art in Residence (AiR). Utställningen består av spännande och nyskapande konstverk, och till konstnärerna hör såväl internationellt erkända konstnärer som lovande nykomlingar.

Konstverken som valts till utställningen representerar värderingar som är viktiga för Hanken, så som hög kvalitet, öppenhet, hållbar utveckling och Nordisk identitet. Genom NoCo vill vi introducera kreativt tänkande i vardagen på Hanken, vilket i sin tur leder till en reflektion som påverkar inlärningsprocessen.

Karen Spens
Rektor
Hanken Svenska handelshögskolan
 


Läs utställningsbroschyren här (på engelska)
 

hanken-art-in-residence-leontine-arvidsson.jpg

LEONTINE ARVIDSSON
RIBBED STEEL BARS, 2014

Leontine Arvidsson uppmärksammades redan med sin examensutställning på Kungliga konsthögskolan år 2014. Med polerade armeringsjärn skapar Arvidsson ett slags skulpturala teckningar som ger associationer till Henri Michauxs mescalinteckningar eller NUGs bångstyriga, våldsamma sprayexesser.

 

hanken-art-in-residence-tobias-bernstrup-south-of-heaven.jpg

TOBIAS BERNSTRUP
SOUTH OF HEAVEN, 2014

Tobias Bernstrup har skapat sin egen omisskännliga scenpersona, med androgyna performanceuppträdanden iklädd avancerade kostymer, ofta i blank latex och stark make-up. I video, måleri och performance bygger han upp världar som inte är helt olika miljöerna i tonårens dator- och videospel som vid sidan om gotik och Film Noir kommit att bli hans mest synbara inspiration.

 

hanken-art-in-residence-alfred-boman-2-pcs.jpg

ALFRED BOMAN
UNTITLED, 2014
GRAB WHAT YOU CAN PAINTING, 2013

Alfred Boman skapar komplexa kompositioner genom att placera stenciler med abstrakta mönster i lager på lager på rå duk eller på textiler med olika tryck. Bomans arbete influeras av automatisk skrift, en teknik som han själv använder sig av. På samma sätt som han frigör texten från medvetandets kontroll, använder han giftiga färgemulsioner för att skapa reaktioner på bildytan, som varken kan förutspås eller planeras. Hans arbetsprocess växlar mellan kontrollerad komposition och att tillåta det oväntade.

 

hanken-art-in-residence-gardar-eide-einarsson.jpg

GARDAR EIDE EINARSSON
FLOURECENT PINK XVII, 2013

Kännetecknande för Gardar Eide Einarssons konst är att den lånar från andra bildvärldar – både konsthistoriska och samtida – och använder tecken och koder från graffiti, skateboardkultur och kriminella subkulturer.  Auktoritet och utanförskap är centrala begrepp.

 

hanken-art-in-residence-olafur-eliasson.jpg

OLAFUR ELIASSON
INTERNATIONAL CAREER LAMP, 2007

Med slående elegans både vad gäller koncept och utförande är Olafur Eliasson en av våra mest kända samtida konstnärer. Hans konstnärskap bygger på ett intresse för och studier i uppfattningsförmåga och känsla. I verket International Career Lamp återfinns många av de grundläggande fenomen och element som kännetecknar Eliassons konst. 

 

hanken-art-in-residence-elmgreen_dragset.jpg

ELMGREEN & DRAGSET
LOWERED GOALS, 2012

I Elmgreen och Dragsets praktik flätas konst, arkitektur och design samman genom lika delar subversiv humor och skarpsinne. Med en lekfull ansats griper de sig an komplexa ämnen och frågeställningar som identitet, sociala koder och fysiska rum och ställer dem på ända. Återkommande teman i deras verk är undersökningar av rumsliga förutsättningar som problematiserar konstvärldens fundament. Objekt och rörelse kan beskrivas som hörnstenar i deras gemensamma konstruktioner där hierarkier och värdesystem kommenteras och problematiseras.

 

hanken-art-in-residence-sofia-hulten.jpg

SOFIA HULTÉN
I’LL TAKE YOUR BRAIN TO ANOTHER DIMENSION, 2013

Sofia Hultén växte upp i industristaden Birmingham i Storbritannien, i efterdyningarna av 1980-talets lågkonjunktur. Birmingham har spelat en central roll i den brittiska tillverkningsindustrin sedan den industriella revolutionen, och i sina verk återkommer Sofia Hultén till att ställa frågor om följderna av den nedlagda stordriften och att många av de material och tillverkningsmetoder som tidigare användes inom industrin har spelat ut sin roll. Hon hittar sitt material på gatan eller i containrar, och i sina skulpturer, videoverk och fotografier, som genomsyras av en lågmäld men absurd humor, skapar hon alternativa berättelser för objekten, som för att föreslå dem nya möjligheter.

 

hanken-art-in-residence-lars-laumann.jpg

LARS LAUMANN
DOGYEAR, 2014

I sitt konstnärskap intresserar sig Lars Laumann för människor och fenomen som befinner sig någonstans i samhällets marginaler. Istället präglas Hans verk präglas av empati där film och litteratur, filosofi och historia spelar bärande roller. Originalmaterial blandas samman med funna texter och bildmaterial liksom fiktion och autentiska berättelser bildar transparenta skikt där det autentiska läcker igenom till det uppdiktade och vice versa. Stratum som kopplas till filosofi och historia i en uppmaning till kontemplation över identitet och kulturella konstruktioner.

 

hanken-art-in-residence-bjarne-melgaard.jpg

BJARNE MELGAARD
UNTITLED (X3), 2014

Mitt i Bjarne Melgaards innehållsmässigt provokativa måleri finns en särskild sorts sensibilitet och skönhet. Där finns en direkthet i anslaget liksom där finns ironiska lager, ofta förmedlade eller framhävda genom textfragment eller längre passager. Möjligen förbises dessa humoristiska inslag till följd av teman som dödslängtan, våld, extrema subkulturer och självdestruktivitet. Det övergripande temat i Melgaards konst är de mörkare aspekterna av det mänskliga varat – utanförskap, marginalisering och existentiell övergivenhet.

 

hanken-art-in-residence-sandra-vaka-olsen.jpg

SANDRA VAKA OLSEN
PINK AIR SURFER SUFFER #1, 2013

Sandra Vaka Olsen intresserar sig för de sammanflätningar och brytpunkter som existerar mellan den mänskliga, kroppsliga erfarenheten och dess relation till vår samtids alltmer avancerade teknologi. Gränsen mellan analogt och digitalt, kropp och teknik har passerats. I sina verk lyckas hon åstadkomma estetiskt lockande uttryck som kräver reflektion, vilket i sin tur bidrar till verkens visuella dragningskraft. Ständigt kretsande kring en kropp i förändring, där kroppen framträder som nätverk och process snarare än som en isolerad enhet.

 

hanken-art-in-residence-pauliina-pietila.jpg

PAULIINA PIETILÄ
LOPPIS, 2013

Pauliina Pietilä tillhör en ny generation av figurativa målare som blivit kända de senaste åren. Hon finner sina motiv under nattliga promenader i städer världen över: stilla bakgator, upplysta skyltfönster och öde arbetsplatser.  Platserna i hennes verk är alltid märkligt folktomma. Det är emellertid inte den detaljerade fotorealistiska skildringen av miljöerna som är intressant, utan i stället skruvar Pauliina Pietilä genom sitt måleri verkligheten ett extra varv, till en förvrängd kopia som får vårt vaneseende att vackla.

 

hanken-art-in-residence-superflex.jpg

SUPERFLEX
LETTER TO SUPERFLEX, 14. JANUARY 2008

Danska konstnärsgruppen SUPERFLEX beskriver sina projekt som verktyg – en modell eller ett förslag som aktivt kan användas av betraktaren som kan utveckla det vidare och anpassa det efter sitt eget sammanhang och behov. Projekten har alltid en politisk och social relevans och har inte sällan en provokativ aspekt. Som Letter to Superflex, 14 January 2008, som i ilsket blå neon citerar ett brev med främlingsfientligt budskap som anonymt skickades till konstnärsgruppen. 

 

hanken-art-in-residence-fredrik-vaerslev.jpg

FREDRIK VÆRSLEV
UNTITLED (GARDEN PAINTING), 2014

Med en utgångspunkt i Clement Greenbergs ibland något rigorösa teorier skapar Værslev ett måleri som omfamnar dess stoff i det samma som det rör sig bort från dess dogmer. Værslev intresserar sig för den måleriska processen och relationen mellan abstraktion och representation. Kompositionen kan innehålla välbekanta element som geometri och dekorativa element. Men metod och resultat är allt annat än konventionella.