Dataskydd

Information om Hankens styrgrupp för dataskydd hittar du här och dataskyddsombud här.
Behandling av personuppgifter vid Svenska handelshögskolan
Vid Hanken är skyddet av dina personuppgifter och din integritet samt en ansvarsfull behandling av dina personuppgifter av yttersta prioritet.
På denna sida beskrivs Hankens dataskyddspraxis gällande insamling och behandling av personuppgifter på ett allmänt plan. Behandlingen av personuppgifter förtydligas ytterligare genom separata dataskyddsmeddelanden, som beskriver syftet med hanteringen inom olika områden där personuppgifter behandlas.
Hanken behandlar dina personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning. Tillämplig lagstiftning beträffande dataskydd är dataskyddslagen (1050/2018), Opens in new window som kompletterar EU:s allmänna dataskyddsförordning (2016/679) Opens in new window (“GDPR”).
Varför behandlar Hanken dina personuppgifter?
Det finns flera syften med att Hanken behandlar dina personuppgifter. Den huvudsakliga orsaken är att uppfylla Hankens roll som ett offentligrättsligt samfund (universitet). Hanken bedriver högklassig undervisning och forskning och verkar dagligen för att främja värderingarna jämlikhet, öppenhet och integritet.
Den vanligaste anledningen till att dina personuppgifter behandlas är att du är studerande, forskare eller anställd på Hanken, sökande av arbets- eller studieplats vid Hanken eller att du i annat syfte kontaktat eller samarbetar med högskolan.
Vilka personuppgifter samlas in och behandlas vid Hanken?
Hanken behandlar endast sådana personuppgifter som är direkt nödvändiga för det specifika ändamål för vilket de samlas in. Personuppgifter som insamlas omfattar bland annat:
-
Individualiserande identifieringsuppgifter (t.ex. namn, födelsetid, personbeteckning, kön, nationalitet, modersmål, användarnamn, studentnummer)
-
Kontaktuppgifter (t.ex. adress, telefonnummer, e-postadress)
-
Personuppgifter som behövs vid anställning, anställningsnummer
-
Personuppgifter som behövs vid antagning, nationellt studentnummer
-
Studieprestationer och -rätter
-
Bank- och ekonomisk information i faktureringssyfte
-
Tekniska uppgifter i samband med webbplatsbesök (t.ex. IP-adress, sessionsinformation samt cookies).
Dina personuppgifter behandlas endast av personer som är anställda vid Hanken eller som arbetar på uppdrag av och för Hankens räkning och som har rätt att behandla uppgifterna. Endast personer för vilka behandlingen är nödvändig med hänsyn till deras arbetsuppgifter behandlar personuppgifterna.
På vilka grunder behandlar Hanken dina personuppgifter?
Behandlingen av dina personuppgifter vid Hanken baserar sig primärt på artiklarna 6.1 c (rättslig förpliktelse) och 6.1 e (allmänt intresse och myndighetsutövning) i GDPR. I vissa fall kan behandlingsgrunden även basera sig på samtycke eller avtal. Hanken har även rätt att behandla särskilda kategorier av personuppgifter om behandlingen är nödvändig av hänsyn till ett viktigt allmänt intresse (artikel 9.2 g GDPR).
Hur samlar Hanken in dina personuppgifter?
Hanken samlar i första hand in dina personuppgifter direkt från dig i samband med att du anmäler dig eller personligen tar kontakt med Hanken. I vissa fall kan Hanken även få tillgång till dina personuppgifter genom andra myndigheter eller universitet.
Vem lämnar Hanken ut dina personuppgifter till?
Hanken kan lämna ut dina personuppgifter till berörda myndigheter och andra parter när det krävs enligt lag eller när det är nödvändigt för att Hanken ska kunna uppfylla sina avtalsrättsliga åtaganden.
Överföring av dina personuppgifter till tredje länder
I vissa fall kan det vara nödvändigt för Hanken att överföra dina personuppgifter till tredjeland utanför EU/EES, t.ex. till följd av avtal eller projekt som Hanken deltar i eller genomför. Hanken som personuppgiftsansvarig iakttar i dessa fall särskild noggrannhet och försiktighet när personuppgifterna överförs. Överföringen av personuppgifter utanför EU/EES görs alltid i enlighet med GDPR.
Hur länge lagras dina personuppgifter?
Lagringstiden för dina personuppgifter bestäms utifrån gällande lagstiftning samt enligt Hankens informationsstyrningsplan. Uppgifterna bevaras enbart så länge det är nödvändigt för det användningsändamål de samlats in för, eller så länge det krävs enligt nationell lagstiftning med hänsyn till offentlighet, informationshantering, tillgång till information och arkivering.
Dina rättigheter enligt GDPR
Rätt till tillgång och rätt till rättelse av personuppgifter
I enlighet med GDPR har du rätt att få veta vilka personuppgifter som Hanken behandlar som gäller dig. Du har även rätt att begära att felaktiga personuppgifter utan onödigt dröjsmål rättas. Om dina personuppgifter är ofullständiga har du, med hänsyn till ändamålet med behandlingen, rätt att komplettera dem.
Rätt till radering och återkallande av samtycke
Du har rätt att begära att dina personuppgifter raderas om de inte längre är nödvändiga för det ändamål för vilket de samlats in eller behandlats. Denna rätt gäller dock inte om behandlingen är nödvändig för att:
-
uppfylla en rättslig förpliktelse,
-
utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i myndighetsutövning som utförs av den personuppgiftsansvarige,
-
fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk, eller
-
utöva rätten till yttrandefrihet och informationsfrihet.
Om behandlingen av dina personuppgifter baserar sig på samtycke har du rätt att återkalla ditt samtycke. Om det efter återkallelsen inte längre finns någon rättslig grund för behandlingen kommer dina personuppgifter att raderas.
Rätt till begränsning av behandling av dina personuppgifter
Du har rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas i vissa situationer. Detta gäller om:
-
du bestrider personuppgifternas korrekthet - under den tid det tar att kontrollera uppgifterna,
-
behandlingen är olaglig och du motsätter dig att personuppgifterna raderas och i stället begär att deras användning begränsas, eller
-
Hanken inte längre behöver personuppgifterna för det ursprungliga ändamålet, men du behöver dem för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara ditt rättsliga anspråk.
Rätt att flytta uppgifter mellan system
Du har rätt att få de personuppgifter som du överlämnat till Hanken samt överföra uppgifterna i fråga till en annan personuppgiftsansvarig i vissa fall.
Rätt att invända mot behandlingen av dina personuppgifter
Du har rätt att invända mot att Hanken behandlar dina personuppgifter om behandlingen grundar sig på ett allmänt eller berättigat intresse.
Rätt att inte bli föremål för automatiserat beslutsfattande
Du har rätt att inte bli föremål för ett beslut som enbart grundas på automatiserad behandling, inbegripet profilering, och som har rättsverkningar för dig eller i väsentlig grad påverkar dig.
Utövande av dina rättigheter
För att utöva dina rättigheter enligt GDPR kan du kontakta Hankens dataskyddsombud via e-post på adressen dpo@hanken.fi Opens in new window . Mer information om Hankens process för att hantera begäran hittar du här:
Om du upplever att behandlingen av dina personuppgifter strider mot föreskrifterna i GDPR har du rätt att lämna in klagomål till Dataombudsmannens byrå Opens in new window .
Rätt att få information vid en personuppgiftsincident
Om en personuppgiftsincident inträffar och den sannolikt medför en hög risk för dina rättigheter och friheter, är Hanken som personuppgiftsansvarig skyldig att utan onödigt dröjsmål informera dig personligen om incidenten.
Frågor och kontaktinformation
Vid frågor gällande dataskydd kan du kontakta Hankens personuppgiftsansvariga eller dataskyddsombud.
Dataskyddsombudets kontaktuppgifter: dpo@hanken.fi
Personuppgiftsansvariges kontaktuppgifter: PB 479, 00101 Helsingfors. Telefonväxel +358 (0)29 431 331