Fin placering för Hankenstudenter i den nordiska finalen i tävlingen L'Oréal Brandstorm 2024
Den nordiska finalen med temat "Reinvent the future of professional beauty through tech" hölls i L'Oréals huvudkontor i Köpenhamn den 26.4.
Åtta av totalt 127 lag från de nordiska länderna valdes till finalen i Köpenhamn. Laget "Hair4you" från Hanken var det enda finländska bidraget som tog sig till den nordiska finalen. Laget bestod av magisterstudenterna Denisa Rrapa, Aileen Ahlskog och Linnea Bergroth.
Hanken har i samband med kursen Branding Project deltagit i tävlingen i över tio år. Tävlingen gå ut på att man får ett brandinguppdrag av L’Oréal som man sedan pitchar för företagets ledning.
– Första steget i urvalsprocessen var Hankens Campus final där vi lyckades komma på första plats. Sedan lämnade vi in vårt bidrag till den officiella Brandstorm-tävlingen och valdes vidare till den nordiska finalen, säger Aileen Ahlskog.
Lagets koncept "My Hair Journey" är ett spelifierat lojalitetsprogram för salongsbesök i färgbevarande syfte.
– Vår idé var att skapa en sammanhängande kundupplevelse genom att uppmuntra till lojalitet och via det skapa mervärde för konsumenter, salonger och L'Oréal, säger Ahlskog.
Under finalen i Köpenhamn fick laget veta mera om karriärmöjligheterna på L'Oréal och lära känna företaget och de andra deltagarna.
– Under evenemanget höll vi en tre minuter lång pitch om vår idé , följt av en fem minuter lång frågesession. Vi fick värdefull feedback av juryn och vi blev valda till topp tre av de deltagande lagen, berättar Denisa Rrapa.
Trots sin lyckade prestation tog sig laget från Hanken inte hela vägen till Brandstorms internationella final som går av stapeln i London i juni. Vinnarlaget i den nordiska finalen kom från Norge.